Knowledge, Values and Practices (KVP) in Undergraduates in Physics Teachers Education Courses

Authors

  • Adriano José Ortiz Instituto Federal do Paraná
  • Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Júnior Universidade Estadual de Maringá
  • Éder Rodrigues Gimenes Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67831

Abstract

Considering that Social Representations can be understood as collective conceptions, in this paper, in the fundamentals of the KVP model, which consider there is a relation between scientific knowledge, social values and practices, to analyze the undergraduates' conceptions about three areas: epistemology of Science, teaching and learning and teaching practices. Have been investigated freshman and students that completed a Physics Theachers Education Course, using 81 structured assertions on the Likert scale. The responses were statistically organized into 19 previously formulated indicators, divided into three areas of investigation. For freshmen, epistemological conceptions focused on empiricism-inductivism and an acceptance of contradictory pedagogical models were identified. On the other hand, students that completed the course provade a epistemology partly focused on realism, and a hegemonic profile towards the sociointeracionism, accompanied by some divergences in respect for other profiles. These results indicate that a Physics Theachers Education Course structured in teaching professionalization can contribute to an approximation of the reified universe knowledges.

Author Biographies

Adriano José Ortiz, Instituto Federal do Paraná

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Londrina, mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Londrina e Doutor em Educação para Ciências pela Universidade Estadual de Maringá. Professor EBTT no Instituto Federal do Paraná – campus Ivaiporã. Atua principalmente nos temas: Representações Sociais, formação de professores, ensino de Física e História e Filosofia da Ciência.

Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Júnior, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá, especialista em educação pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão, mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo e Doutor em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá. Professor adjunto do departamento de Ciências e coordenador do programa de pós-graduação em Educação para Ciência e a Matemática na Universidade Estadual de Maringá. Atua principalmente nos temas: formação de professores e representações sociais.

Éder Rodrigues Gimenes, Universidade Estadual de Maringá

Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Maringá, mestre em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Maringá e Doutor em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente dos programas de pós-graduação em Ciências Sociais e Políticas públicas da Universidade Estadual de Maringá. Atua principalmente nos temas: comportamento político, participação e democracia.

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Published

2021-05-21

Issue

Section

Artigos