Evaluation of approach of theme chondrichthyes in biology approved by the textbooks PNLD 2015

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e69977

Abstract

The textbook is an important material for students of Basic Education as a reference source and to the teachers as a pedagogical support. This study had the objective of evaluating, in the socio-environmental scope, the approach the concepts related to Chondrichthyes, available in nine textbooks of high school Biology, approved by the National Textbook Program (PNLD 2015). It's used a qualitative methodology, criteria established by the PNLD 2015 and the National Curriculum Guidelines for Environmental Education as a parameter to evaluate the socio-environmental approaches. It was observed the absence of a critical-reflective approach on the relation among sharks-environment-humans. There was a negative view attributed to sharks by the incidents of attacks on humans. There is a need to discuss the socio-environmental situation of Chondrichthyes, the role of these organisms in the trophic regulation of the oceans and contextualize it directly to habitat loss problem and finning, abandoning the point of view anthropocentric and utilitarian still found in some high school books.

Author Biographies

Isis Campos Gonçalves, Programa de pós-graduação em Ecologia da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), São João del-Rei, MG.

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ecologia da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Biologia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Atua nas áreas de Ensino de Ciências e Biologia, Educação Ambiental e Ecologia.

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, Seropédica, RJ.

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Doutor em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Pós-Doutor em Ciências. Professor Associado lotado no Departamento de Teoria e Planejamento de Ensino (DTPE), Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Professor Pesquisador no Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Atua na área de Ensino de Ciências e Biologia e tem experiência em Ecologia, Educação Ambiental, Educação em Espaços Não Formais e Educação a Distância - EAD.

Andréa Espinola de Siqueira, Andrea Espinola de Siqueira, Professora Adjunta, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ.

Graduação em Ciências Biológicas, com Mestrado em Biologia e Doutorado em Ciências pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora adjunta lotada no Departamento de Ensino de Ciências e Biologia (DECB), Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente coordena o Curso de Especialização em Ensino de Ciências e é docente do Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO UERJ). Realiza pesquisas nas áreas de Ensino de Ciências, Produção de materiais didáticos, Espaços não formais de ensino, Acessibilidade e Educação Inclusiva.

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Published

2021-05-21

Issue

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Artigos