Education for ethnic-racial relations in Brazil’s physics and astronomy teaching: mapping the professional master productions (2003-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e76542

Abstract

The present study sought to identify and analyse dissertations and educational products developed under the Professional Masters in Physics and Astronomy Teaching in Brazil, during 2003 to 2019, aiming to offer an overview of the didactic practices concerned with Education for Ethnic-Racial Relations (ERER) taking into acount the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008. Using qualitative-interpretative methodologies, we found that only 0.3% of a total of 1262 papers have been concerned with taking discussions inherent to the promotion of ERER to the classroom and, specifically, to the Physics / Science classes. Although currently incipient, we conclude that the Professional Master's Degree, by promoting the recognition and appreciation of the history, culture and identity of historically discriminated groups in Brazil, can be an important agent in the realization of anti-racist education, due to its characteristic of capillarity in the national territory, and with the potential to disseminate the results of the research produced in the area.

Author Biographies

Anderson Castro de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Física (2006) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Foi durante seis anos professor na rede pública estadual do Rio Grande do Sul. Atualmente, é Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, e está interessado na pesquisa em Ensino de Física e a Educação de Relações Étnico-Raciais.

Alan Alves-Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

 Bacharel em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), Mestre (2004) e Doutor (2008) em Ciências (Astrofísica Estelar) pelo Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP. Foi pesquisador visitante em centros de pesquisa em Portugal e Alemanha. Realizou estágios de pós-doutorado no Chile e na Austrália (Super Science Fellow). Atualmente é Professor Adjunto no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão e gestão. Tem experiência na área de Astrofísica Estelar e está interessado, principalmente, nos estudos da evolução química de diferentes populações estelares da Via Láctea e em temas relacionados à Educação em Astronomia e à Divulgação da Ciência. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Física e em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS. Membro da SBPC, SAB, SBF, ABPN, foi eleito em 2014 Membro Correspondente da Academia de Ciências da Bahia.

Neusa Teresinha Massoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada (2000), Mestre em Física (2005) e Doutora em Ciências (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, área de concentração: Ensino de Física; atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS, onde atua no ensino, pesquisa e extensão.

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Published

2021-11-16

Issue

Section

Artigos