From knowledge to metacognitive regulation
dialogues between the investigative cases and in-service training of chemistry teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e78704Abstract
Metacognition is a model of representation of cognition that is built about information coming from the monitoring function and that informs the control function. Then, in this work is presented a metacognitive approach for the in-service training of chemistry teachers to identify what are the metacognitive knowledge about investigative cases and how the teachers modify, expand and enrich their metacognitive knowledge from a process of metacognitive regulation. Using the research-action methodology it was proposed a course of voluntary and the data were obtained from the recording of two meetings with six teachers who participated in the training proposal. The results show that the metacognitive knowledge is mostly of the declarative type in comparison to the procedural and conditional components. The metacognitive knowledges were expanded and modified during the metacognitive regulation what it was enabled identifying the cognitive and affective cycle of the teachers. This contribution work may influence futures in-service training with focus in the metacognition because it allows the orientation, planning, evaluation and self-regulations strategies so that the person sets the proper goal(s) for task processing.
References
ARAÚJO, D. de F. de. As contribuições da metacognição na formação continuada de professores: uma experiência rumo à aprendizagem e ao ensino. 2014. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Stricto Sensu, Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2014.
BROWN, A. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. Hillsdale, Michigan: Erlbaum, 1977. p. 77-165.
CLEOPHAS, M. G.; FRANCISCO, W. Metacognição e formação de professores de ciências naturais. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Bogotá, n. extraordinário, p.1-8, 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Windows/Downloads/8858-Texto%20del%20art%C3%ADculo-21771-1-10-20181115.pdf. Acesso em: 26 out. 2021.
COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências humanas e sociais: Teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2011.
EFKLIDES, A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review, v. 1, p. 3-14, 2006.
EFKLIDES, A. The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, Oviedo, v. 21, n. 1, p. 76-82, 2009.
EFKLIDES, A. Interactions of metacognition with motivation and affect in self-regulated learning: the MASRL model. Educational Psychologist, Londres, v. 46, n. 1, p. 6-25, 2011.
EFKLIDES, A.; PETKAKI, C. Effects of mood on students’ metacognitive experiences. Learning and Instruction, Nova Iorque, v. 15, n. 5, p. 415-431, 2005.
ELIOTT, J. El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones Morata, 1993.
FLAVELL, J. H. Speculations about the nature and development of metacognition. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1987. p. 21-29.
FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, Washington, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.
FRANCISCO, W. El uso de un caso de investigación para el estudio de los métodos electrolíticos: una experiencia en la educación superior. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 12, n. 3, 419-439, 2013.
FRANCISCO, W. Casos investigativos e relações com o saber no ensino de ciências. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, D. de; GOMES, V. Z.; PIERSON, H. Narrativa e metacognição na formação de professores e pesquisadores em educação em ciências. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, p. 1399-1402, 2009.
FREITAS-REIS, I.; FARIA, F. L. Abordando o tema alimentos embutidos por meio de uma estratégia de ensino baseada na resolução de casos: os aditivos alimentares em foco. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 63-70, 2015.
GIANNELLA, T. R.; STRUCHINER, M. Integração de tecnologias de informação e de comunicação no ensino de ciências e saúde: construção e aplicação de um modelo de análise de materiais educativos baseados na internet. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 9, n. 3, p. 530-548, 2010.
GOMES, A. S. A.; ALMEIDA, A. C. P. C. Letramento científico e consciência metacognitiva de grupos de professores em formação inicial e continuada: um estudo exploratório. Amazônia, Belém, v. 12, n. 24, p. 53-72, 2016.
HERREID, C. F. Trigger cases versus capstone cases. Journal of College Science Teaching, Arlington, v. 38, n. 2, p. 68-70, 2008.
HERREID, C. F. et al. In case you are interested: a survey of case study teachers. Journal of College Science Teaching, Arlington, v. 40, n. 4, p. 76-80, 2011.
HERREID, C. F. et al. What makes a good case, revisited: the survey monkey tells all. Journal of College Science Teaching, Arlington, v. 46, n. 1, p. 60-65, 2016.
KAHNEMAN, D. A perspective on judgment and choice. American Psychologist, Washington, v. 58, p. 697-720, 2003.
LOPES, R. M. et al. Aprendizagem baseada em problemas: uma experiência no Ensino de Química toxicológica. Química Nova, São Paulo, v. 34, n. 7, p. 1275-1280, 2011.
MASSENA, E. P.; GUZZI FILHO, N. J.; SÁ, L. P. Produção de casos para o Ensino de Química: uma experiência na formação inicial de professores. Química Nova, São Paulo, v. 36, n. 7, 1066-1072, 2013.
MELLADO, V. et al. Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 3, n. 32, p. 11-36, 2014.
MONEREO, C. et al. Estrategias de enseñanza y aprendizaje. 2° Ed. Barcelona: Grao, 2012.
MOREIRA, M. A. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
PÉREZ, G.; GALLI, L. M. G. Una posible definición de metacognición para la enseñanza de las ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, p.384-404, 2020.
PIERINI, M. F. et al. Aprendizagem baseada em casos investigativos e a formação de professores: o potencial de uma aula prática de volumetria para promover o ensino interdisciplinar. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 112-119, 2015.
PINHEIRO, A. N.; MEDEIROS, E. L.; OLIVEIRA, A. C. Estudo de casos na formação de professores de química. Química Nova, São Paulo, v. 33, n. 9, p. 1996-2002, 2010.
QUEIROZ, S. L.; CABRAL, P. F. de O. Estudos de caso no ensino de ciências naturais. São Carlos: Art Point Gráfica e Editora, 2016.
SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Estudo de caso no Ensino de Química. Campinas: Átomo, 2009.
TOVAR-GÁLVEZ, J. C. Modelo metacognitivo como integrador de estrategias de enseñanza y estrategias de aprendizaje de las ciencias, y su relación con las competencias. Revista Iberoamericana de Educación, Bogotá, n. 46/7, julho, p. 1-9, 2008.
YADAV, A. et al. Teaching science with case studies: a national survey of faculty perceptions of the benefits and challenges of using cases. Journal of College Science Teaching, Arlington, v. 37, n. 1, p. 34-38, 2007.
ZULIANI, S. R. Q. A.; HARTWIG, D. R. A influência dos processos que buscam a autoformação: uma leitura através da fenomenologia e da semiótica social. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 2, p. 359-82, 2009.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY