An analysis of images contained in the L’Uso della Squadra Mobile Treaty by Ottavio Fabri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82048

Keywords:

Ottavio Fabri, Image, Panofsky, History of measuring instruments, Renaissance

Abstract

We analyzed three imagery out of the Ottavio Fabri's (1544-1612) italian treaty L'Uso della squadra mobile published in 1615. The objective that guided the investigation was to seek answers to the following questions: What is represented in these images? How is such representation made? Why are the images so presented? The selected images were the movable square and the illustrations referring to proposals IV and IX. To analyze them, we used Erwin Panosfky's methodology from three levels of approach: pre-iconographic description, iconographic description and iconological interpretation. The chosen images are representative of reality, with details minutiae; they have a clear intention to portray each proposed situation and have different meanings: the movable square is the constructive key to the problems; and the images that illustrate the problems signify the mathematical knowledge available at the time, as well as expressing a Renaissance experience.

Author Biographies

Andressa Cesana, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Coordenação Universitária Norte do Espírito Santo - Antiga CEUNES - UFES (1995), mestrado em Matemática pela PUC/RJ (2000) orientado pelo professor João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho e coorientado pela professora Circe Mary Silva da Silva Dynnikov. Doutorado em Educação (Linha de pesquisa: Educação e Linguagens: Matemática) no PPGE/UFES (2013) orientado pela professora Circe Mary Silva da Silva Dynnikov e, Pós-doutorado em Educação Matemática pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC/SP supervisionado pelo professor Fumikazu Saito (2021). Professora do Departamento de Matemática Aplicada/DMA do CEUNES/UFES desde agosto de 2008. Coordenadora de área do PIBID - Matemática - CEUNES/UFES - Edital 2018. Presidente do Núcleo Docente Estruturante e da Comissão de Monografia do Curso de Licenciatura em Matemática do CEUNES/UFES (desde agosto de 2020). Membro do Colegiado do Curso de Licenciatura em Matemática do CEUNES/UFES. Tem experiência em estudos sobre História da Matemática, Articulações entre História e Ensino de Matemática e Educação Matemática, interessando-se, principalmente, por instrumentos matemáticos antigos. É membro do Grupo de Pesquisa em História da Matemática e Saberes Tradicionais – GHMat.

Circe Mary Silva da, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1974), mestrado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (1979) e doutorado em Pedagogia pela Universität Bielefeld (1991). É professora aposentada da Universidade Federal do Espírito. Atualmente é professora do mestrado em educação matemática da Universidade Federal de Pelotas, professora voluntária do mestrado em ensino da Matemática da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, pesquisando principalmente nos seguintes temas: história da matemática, livro didático, formação de professores, ensino de matemática no Brasil, ensino-aprendizagem da matemática e educação escolar indígena. É membro do GHEMAT.

 

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Published

2022-11-29

Issue

Section

Artigos