STS Education

reflections on the perceptions of high school teachers

Authors

  • Fernando Rossetto Gallego Campos Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Francieli Zeferino Severo Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e86056

Keywords:

Teaching, Science, technology and society (STS), STS movement, Teacher development, Education for citizenship

Abstract

This article reflects on the perception of high school teachers regarding a Science, Technology and Society (STS) education and how it is applied in the classroom. Initially, considerations are made about the STS education movement and a brief survey of the educational method and teacher development in Brazil. Seeking to gather perceptions, a questionnaire was applied to 29 high school teachers from schools in Chapecó/SC and region. The analysis of the questions showed that the traditional teaching model may be ineffective for the integral formation of the individual. The results also showed great adherence of teachers in the use of integrative methodologies in the classroom; on the other hand, they showed weaknesses in teacher qualification. The study highlights that the STS approach can contribute to pedagogical practice, but requires changes, especially under the aspect of teacher development and working conditions of these professionals.

Author Biographies

Fernando Rossetto Gallego Campos, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutor e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Bacharel em Comunicação Social – Jornalismo (UFPR) e Licenciado e Bacharel em Geografia (UTP). Professor no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) Câmpus Chapecó e do Programa de Pós-Graduação em Geografia, da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

 

Francieli Zeferino Severo, Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Chapecó

Especialização em Teorias e Metodologias do Ensino Básico e Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina (2021). Tecnóloga em Radiologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2017). Bolsista CAPES no Programa de Graduação Sanduíche Ciências Sem Fronteiras (CSF) - Áustria (2014-2015). Possui interesse em pesquisas sobre Educação com enfoque CTSA, Educação em Ciências, Formação Docente.  

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Published

2023-05-22

Issue

Section

Artigos