The professional master's degree in teaching biology and its academic relevance in continuing teacher education in Pernambuco

Authors

  • Kênio Erithon Cavalcante Lima Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco
  • Jurandir José Bezerra Júnior Escola de Referência em Ensino Médio Dom Miguel de Lima Valverde (SEDUC-PE) http://orcid.org/0000-0002-9103-688X

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e86829

Keywords:

Professional update, Experience reporting

Abstract

The importance of the various forms of appropriation of knowledge and of didactic-methodological procedures built with the continued training of teachers is materialized in the full exercise of teaching and in the daily relationship of teaching and learning established by them. In this sense, we verified, through discursive questions, sent via social networks and analyzed through Content Analysis, to what extent (how) this training offered by the Professional Master's in Biology Teaching (PROFBIO) contributes to the improvement of the professional performance of teachers of the program's masters by applying knowledge and didactic procedures then grounded and exercised. In their reports, the teachers highlight changes due to the greater appropriation of resources and strategies, with a focus on investigative procedures, plus knowledge from the scientific field, with reports of experience that are being socialized as a practice of disseminating constructed knowledge. In this way, they attest to the occurrence of changes that have given new meaning to their teaching practices.

Author Biographies

Kênio Erithon Cavalcante Lima, Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco; Mestre em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professor adjunto IV da Universidade Federal de Pernambuco, lotado no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas no Centro Acadêmico da Vitória (CAV/ UFPE), e pesquisador no Laboratório de Pesquisa em Ensino de Biologia (CAV/ UFPE). É professor permanente nos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/ UFPE) e no Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO/ Associada UFPE). Pesquisa na área de Educação em Ciências e no Ensino de Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Biologia, ensino de Ciências, divulgação científica, experimentação, ensino por investigação e formação de professores.

Jurandir José Bezerra Júnior, Escola de Referência em Ensino Médio Dom Miguel de Lima Valverde (SEDUC-PE)

Licenciado em Biologia pela Faculdade de Belo Jardim (FABEJA) e Mestre em Ensino de Biologia pelo Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO/ Associada UFPE). É professor da Educação Básica SEDUC – PE no Município de Caruaru – PE. Pesquisa na área de Ensino, com ênfase ao ensino de Biologia, Jogos educativos e estratégias de ensino.

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Published

2023-05-22

Issue

Section

Artigos