Possibilities of theoretical exploration of reflections by students from the licentiate in mathematics on their difficulties in solving questions about afinne and quadratic functions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e87102Keywords:
Epistemological and didactic obstacles, Formation of teachers who teach mathematicsAbstract
This text brings some reflections concerning the difficulties identified in the resolution of activities of a test involving affine and quadratic functions presented by eighteen academics from the second year of the Mathematics Licentiate course. The activities were developed based on the Theory of Registers of Semiotic Representation, whose resolutions revealed the difficulty in converting graphic and natural language registers to the algebraic symbolic register. Difficulties were also observed regarding the use of mathematical arguments to justify the strategies used to solve the phenomena presented. The lack of formal organization in the resolutions was another aspect revealed by the academics through the test activities. From these difficulties, we interpret the conversion from graphic to algebraic symbolic as a didactic obstacle and the conversion from natural language to algebraic symbolic as an epistemological obstacle for the acquisition of affine and quadratic functions knowledges.
References
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro, Contraponto, 309 p. 1996. Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/fis2008/Bachelard1996.pdf. Último acesso em: 04 jul. 2019.
BARROSO, M. M.; FRANCO, V. S. O laboratório de ensino de matemática e a identificação de obstáculos no conhecimento de professores. Zetetiké: Unesp, Campinas, v. 18, n. 34, p. 205-234, jul. 2010. https://doi.org/10.20396/zet.v18i34.8646684
CHEVALLARD, Y. L’analysedes pratiques enseignantesenThéorieAnthropologieDidactique. RecherchesenDidactiquesdesMathématiques. Grenoble, p. 221-266, 1999. Disponível em: https://revue-rdm.com/1999/l-analyse-des-pratiques/. Último acesso em: 01 set. 2020.
DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2009.
DUVAL, R. Registros de Representação Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em Matemática: Registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.
PAIS, L. C. Didática da Matemática. Uma análise da influência francesa. Coleção Tendência em Educação Matemática. 2ª edição. Belo Horizonte. Editora Autêntica. 2002.
PIRES, R. F. Função: concepções de professores e estudantes dos ensinos médio e superior. 2014. 440 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pós-graduados em Educação Matemática, Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10984. Último acesso em: 14 mar. 2019.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY