Do I know what I do and do not know?
the metacognitive potential associated to the production of short videos in physics lessons
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e88076Keywords:
Metacognition, Videos, High schoolAbstract
The study starts from the following question: What is the potential of the didactic use of short videos in terms of activating mechanisms for monitoring and controlling self-understanding by High School students? The goal is analyzing the potentiality of using short videos as a strategic didactic resource in Physics able to promote the awareness of the students about their own knowledge or the lack of it. For that, a didactic sequence was structured and applied in a High School classroom using as research data the videos made by the students at the end of the didactic sequence and also a questionnaire linked to the making of these videos. The results reveal that the production of videos enables the activation of the metacognitive thinking as it leads the students to build explanations about the physical phenomenons in question, becoming aware of their own knowledge and tracing strategies to fill gaps, misunderstandings and inconsistencies of knowledge.
References
BASSI, A. H. G. Recursos audiovisuais no ensino de Física. Dissertação de mestrado em Ensino de Física – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Presidente Prudente, 2016.
BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.
BIAZUS, M. O. Estratégias metacognitivas no ensino de Física: análise de uma intervenção didática no ensino médio. Tese de doutorado em Educação – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2021.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BORBA, M. C. Coletivos seres-humanos e a produção de Matemática. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PSICOLOGIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 2001, Curitiba. Anais...Curitiba: SBPEM, 2002. p. 135-146.
BOSZKO, C. Diários de aprendizagem e os processos metacognitivos: estudo envolvendo professores de Física em formação inicial. Dissertação de mestrado em Educação – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.
BRANSFORD, J. D.; BROWN, A. L.; COCKING, R. R. How people learn. Washington, DC: National academy press, 2000.
BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1978. v. 1. p. 77-165.
BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 65-116.
CHIN, C.; OSBORNE, J. Students' questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in science education, v. 44, n. 1, p. 1-39, 2008.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1990.
EFKLIDES, A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process?. Educational Research Review, v. 1, n. 1, p. 3-14, 2006.
FERRÉS, J. Vídeo e educação. Tradução Juan Acuña Llorens. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (Ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1976. p. 231-236.
FLAVELL, J. H.; WELLMAN, H. M. Metamemory. In: KAIL, R. V.; HAGEN, J. W. (Eds.) Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbsum Associates, 1977. p. 3-33.
FLAVELL, J. H. First discussant´s comments: what is memory development the development of? Human Development, n. 14, p. 272-278, 1971.
FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H.; MILLER, S. A. Desenvolvimento cognitivo. Tradução Cláudia Dornelles. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
GEORGHIADES, P. From the general to the situated: Three decades of metacognition. International Journal of Science Education, v. 26, n. 3, p. 365-383, 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIRAO, L. C. Processos de produção de vídeos educativos. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Orgs.). Integração das Tecnologias na Educação. Brasília: Ministério da Educação - Secretaria de Educação a Distância, SEED, 2005. p. 112-116.
HACKER, D. J. Definitions and empirical foundations. In: HACKER, D. J.; DUNLOSKY, J.; GRAESSER, A. Metacognition in educational theory and practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1998. p. 1-23.
HATTIE, J. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York, NY: Routledge, 2009.
HMELO-SILVER, C. E. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, v. 16, n. 3, p. 235-266, 2004.
LEAL, G. C. Revisão de literatura sobre o uso de vídeos no ensino de Física. Trabalho de Conclusão de Curso Graduação Licenciatura em Física – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
LOYENS, S. M.; RIKERS, R. M. J. P. Instruction based on inquiry. In: MAYER, R. E.; ALEXANDER, P. A. Handbook of Research on Learning and Instruction, New York: Routledge, 2011. p. 361-381.
MONEREO, C. La enseñanza estratégica: enseñar para la autonomía. In: MONEREO, C. (Org.). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó, 2001. p. 11-27.
NELSON, T. O.; NARENS, L. Why investigate metacognition. In: METCALFE, J.; SHIMAMURA, A. P. (Orgs). Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge: ABB, 1994.
OTERO, J. Noticing and fixing difficulties while understanding science texts. In: OTERO, J.; GRAESSER, A. C. (Org.). The psychology of science text comprehension. New York: Routledge, 2002. p. 281-307.
PEREIRA, M. V. Da construção ao uso em sala de aula de um vídeo didático em Física térmica. Ciência em Tela, v. 1, n. 2, p. 1-9, 2008.
PEREIRA, M. V.; BARROS, S. S. Análise da produção de vídeos por estudantes como uma estratégia alternativa de laboratório de Física no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 4, p. 4401-8, 2010.
PEREIRA, M. V.; REZENDE FILHO, L. A. C. Investigando a produção de vídeos por estudantes do ensino médio no contexto do laboratório de Física. Revista Tecnologias na Educação, v. 5, n. 8, p. 1-12, 2013.
PHILLIPS, A. M.; WATKINS, J.; HAMMER, D. Beyond “asking questions”: problematizing as a disciplinary activity. Journal of Research in Science Teaching, v. 55, n. 7, p. 982-998, 2018.
PIOVESAN, Angelo, et al. O vídeo na escola pública municipal da cidade de São Paulo: diagnóstico da utilização do vídeo no processo de ensino aprendizagem. In: REUNIÃO DA INTERCOM, 15, 1992. São Paulo. Anais... São Paulo: Intercom, 1992. (Mimeografado).
RIBEIRO, C. A. G. Estratégias metacognitivas de leitura aplicadas ao ensino de Física. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2021.
ROSA, C. T. W.; MENESES VILLAGRÁ, J. Á. Metacognição e ensino de Física: revisão de pesquisas associadas a intervenções didáticas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 2, p. 581-608, 2018.
ROSA, C. T. W.; CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Metacognição e seus 50 anos: cenários e perspectivas para o ensino de Ciências.Revista Brasileira de Ensino de Ciências, v. 4, n. 1, p. 267-291, 2021.
ROSA, C. T. W.; DARROZ, L. M.; NICOLODI, J. C. Aprender ensinando e a possibilidade de ativar os mecanismos de monitoramento e controle da própria compreensão: estudo envolvendo futuros professores. Ensino em Re-vista, v. 29, p. 1-29, e016, 2022.
ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. Tese de doutorado em Educação Científica e Tecnológica –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
ROSA, C. T. W. Laboratório didático de Física da Universidade de Passo Fundo: concepções teórico-metodológicas. Dissertação de mestrado em Educação –Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2001.
ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: Editora da Universidade de Passo Fundo, 2014.
RYAN, Q. X.; FRODERMANN, E.; HELLER, K.; HSU, L.; MASON, A. Computer problem-solving coaches for introductory Physics: design and usability studies. Physical Review Physics Education Research, v. 12, n. 1, p. 010105-1-010105-17, 2016.
SIMÕES, B. Por quê tornar-se professor de Física? Dissertação de mestrado em Educação Científica e Tecnológica – Universidade Federa de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
SOARES, C. D. Sei o que sei e o que não sei? O potencial metacognitivo associado à utilização de vídeos curtos em aulas de Física. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2022.
TAASOOBSHIRAZI, G.; FARLEY, J. A multivariate model of physics problem solving. Learning and Individual Differences, v. 24, p. 53-62, 2013.
THOMAS, G. P. The social mediation of metacognition. In: MCINERNY, D.; VAN ETTEN, S. (Eds.). Sociocultural influences on motivation and learning: Research on sociocultural influences on motivation and learning. Greenwich, CT: Information Age, 2002. p. 225-247.
VEENMAN, M. V. J. Learning to self-monitor and self-regulate. In: MAYER, R. E.; ALEXANDER, P. (Org.). Handbook of research on learning and instruction. 2. ed. New York: Taylor & Francis, 2017. p. 197-218.
VISOLI, C.Explorando o potencial da criação de vídeos por alunos como estratégia de aprendizagem em Física no Ensino Médio. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.
WERNER DA ROSA, C. T.; OTERO, J. Influence of source credibility on students’ noticing and assessing comprehension obstacles in science texts. International Journal of Science Education, v. 40, n. 13, p. 1653-1668, 2018.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.