The myths of science and technology

a philosophical reflection on education science, technology and society

Authors

  • Marcio Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Valença

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e90267

Keywords:

STS, Philosophy, Scientific and technological education

Abstract

The present article aims to use the thought of Álvaro Vieira Pinto in the scope of the philosophical reflection of the field of Science, Technology and Society (STS) education. The author's ideas were used to analyze the assumptions of STS education and the myths of science and technology identified by Auler (2002). They are: superiority of the technocratic decision-making model, the salvationist perspective of science and technology and technological determinism. The analysis was centered on the books Science and Existence and The Concept of Technology. As a result, it was found that the myths are concepts that have been disseminated and gradually used to underpin control strategies through the hegemonic centers. In the case of Brazil, the thinking of Álvaro Vieira Pinto is capable of contextualizing such myths in a broader perspective of exploitation of a undeveloped nation through technology transfer mechanisms that drain national wealth and block its development.

Author Biography

Marcio Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Valença

Mestre e o doutor pela Universidade Federal do Rio de Janeiro na área de Música e Educação. Realizou o curso de Bacharelado em Música Popular Brasileira e o curso de Licenciatura em Música ambos pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Atuou por quatro anos no departamento de Propaganda e Marketing como professor concursado da Fundação de Apoio a Escola Técnica (FAETEC). É sócio fundador das empresas Rumori Desenho Sonoro de pós-produção de som e Brtrax de licenciamento musical. Compôs trilha musical para os programas Big Brother Brasil TV Globo e Anjos do Sexo da TV Bandeirantes, assim como comerciais, vídeos institucionais e outros produtos audiovisuais. É atualmente professor EBTT concursado do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ) na unidade Valença. Atua como diretor da equipe de comunicação do Núcleo de Arte e Cultura do CEFET-RJ que administra as ações de gestão das mídias sociais. Atuou no grupo Musimática desenvolvendo propostas didáticas que contemplam a interdisciplinaridade entre a música e a matemática. Tem experiências nas áreas de produção musical, tecnologias digitais e recursos na área de educação musical. Tem como interesse as áreas de tecnologia, filosofia, interdisciplinaridade, metodologias ativas e mercado musical.

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Published

2023-05-22

Issue

Section

Artigos