Negative experiences with mathematics
an of possible drivers of mathematics anxiety in teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91171Keywords:
Mathematical anxiety, Teacher trainingAbstract
This article stems from a doctoral thesis in development, in which we present initial analyzes of one of the factors that generate Mathematics Anxiety in teachers and/or future teachers of basic education. Our objective is to show, in what terms of academic research, these deal with negative experiences with mathematics as a factor, with the potential to trigger or increase Mathematical Anxiety in teachers and/or future teachers of basic education. This is qualitative research, in the format of a systematic review. We adopted as theoretical contributions: Dreger and Aiken; Richardson and Suinn, Lyons and Beilock, Carmo and his collaborators, among others. The results indicate that negative experiences are an aspect that needs to be studied more intensively, as they trigger Mathematics Anxiety and appear in situations involving learning this subject, that is, contexts of anxiety suffered by current and/or future teachers. teachers during their life trajectories and academic training.
References
BARBOSA, G.M. Identidade profissional de educadores matemáticos formadores de professores que ensinam matemática: sobre a relação com o saber e o aprender. 210f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal do Pará. Belém, 2021.
BAUER, M.W. Análise de conteúdo clássica. In: BAUER.M. W; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto imagem e som: um manual. Tradução de PEDRINHO.A.G. 13ª. ED. Petrópolis, RJ: VOZES, 2015.
BEILOCK, Sian L. GUNDERSON, Elizabeth A. RAMIREZ, Gerardo, LEVINE, Susan C. Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, vol. 107, nº 5, p. 1860- 1863.
CARMO, J. S. Ansiedade à matemática: identificação, descrição operacional e estratégias de reversão. In: CAPOVILLA, F. C. (Org.). Transtornos de aprendizagem: progressos em avaliação e intervenção preventiva e remediativa. São Paulo: Memnon, 2011. p. 249-255.
CARMO, J. dos S; SIMIONATO, A. M. Reversão de ansiedade à matemática: Alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 17, n. 2, p. 317-327, abr./jun. 2012.
DOWKER, A; SARKER, A; LOOI, Y. C. Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? 2016. Disponível em https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00508/full. Acesso em 7 /06/2020.
FRANÇA, A.L.B; DORNELES, B.V. Ansiedade Matemática em Professores Brasileiros: retratos iniciais da literatura. Educação Matemática em Revista, v. 26, n. 73, p. 132-150,2021.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. - Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção formação de professores)
GANLEY, C.M.; SCHOEN, R. C.; VENIA, M. L; TAZAZ, A. M. Construct Validation of the Math Anxiety Scale for Teachers. 2019. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2332858419839702 Acesso em 20/04/2019.
GRESHAM, G. A study of mathematics anxiety in pre-service teachers. Early Childhood Education Journal, v. 35, n. 2, p. 181–188, 2007. https://doi.org/10.1007/s10643-007-0174-7
GONÇALVES, T. O. Formação e desenvolvimento Profissional de professores: o caso dos professores da matemática da UFPA. 2000. 206 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Campinas, Campinas, 2000
HARPER, N. W.; DAANE, C. J. Causes and Reduction of Math Anxiety in Preservice Elementary Teachers. Action in Teacher Education, v. 19, n. 4, p. 29–38, 1998. https://doi.org/10.1080/01626620.1998.10462889
HUGHES, P., SWARS AUSLANDER, S., STINSON, D. W., & FORTNER, C. K. Elementary teachers’ mathematical beliefs and mathematics anxiety: How do they shape instructional practices? School Science and Mathematics, v. 119, n. 4, p. 213–222, 2019. https://doi.org/10.1111/ssm.12329
LYONS I.M, BEILOCK S.L. When Math Hurts: Math Anxiety Predicts Pain Network Activation in Anticipation of Doing Math. Plos One, v. 7, n. 10, 2012.
KUCIAN, K; MCCASKEY, U; TUURA R. O; ASTER, M. V. Neurostructural correlate of math anxiety in the Brain of children. 2018. Disponível em https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6288142/ Acesso em 25/11/2019.
MENDES, L.O.R; PEREIRA, A.L. Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 3, p. 196-228, 2020.
MENDES, A. C. Ansiedade à matemática: Evidências de Validade de Ferramentas de Avaliação e Intervenção. 2016. (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
MOURA-SILVA, M.G; TORRES- NETO, J.B; GONÇALVES, T.O. Bases Neurais da Ansiedade Matemática: implicações para o processo de ensino-aprendizagem-avaliação. Bolema, v.34, n.66, 2020.
NACARATO, A. M; PASSOS, C.L. B. A Geometria nas séries iniciais: uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e de formação de professores. São Carlos: EdUFSCar, 2003.
OCDE. 10 questões para professores de matemática: e como o PISA pode ajudar a respondê-las. 2018. Disponível em: https://www.sbm.org.br/wp-content/uploads/2018/02/Livro_Dez_Questoes-PISA_2018.pdf
PANTALEON, K. V., JUNIATI, D.; LUKITO, A. The proving skill profile of prospective math teacher with high math ability and high math anxiety. Journal of Physics: Conference Series, v. 1097, n. 1, 2018. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1097/1/012154
RAMIREZ, G., HOOPER, S. Y., KERSTING, N. B., FERGUSON, R.;YEAGER, D. Teacher Math Anxiety Relates to Adolescent Students’ Math Achievement. AERA Open, v. 4, n 1, 2018. https://doi.org/10.1177/2332858418756052
REGLIN, G. L. The effects of individualized and cooperative computer assisted instruction on mathematics achievement and mathematics anxiety for prospective teachers. Journal of Research on Computing in Education, v. 22, n. 4, p. 404–412, 1990. https://doi.org/10.1080/08886504.1990.10781930
RICHARDSON, F. C.; SUINN, R. M. The Mathematics Anxiety Rating Scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, n. 19, p. 551-554, 1972.
SLOAN, T. R. A quantitative and qualitative study of math anxiety among preservice teachers. Educational Forum, v. 74, n. 3, p. 242–256, 2010. https://doi.org/10.1080/00131725.2010.483909
STOEHR, K. Building the wall brick by brick: one prospective teacher’s experiences with mathematics anxiety. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 20, n. 2, p. 119–139, 2017. https://doi.org/10.1007/s10857-015-9322-y
UNESCO. Os desafios do ensino de matemática na educação básica. – Brasília: UNESCO; São Carlos: EdUFSCar, 2016.
WILSON, S. Investigating Rural Pre-Service Teachers’ Mathematics Anxiety Using the Revised Mathematics Anxiety Scale (RMARS). Australian and International Journal of Rural Education, v. 23, n. 3, p. 1–11, 2013. http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=845622690160105;res=IELHSS
WILSON, S. Understanding Maths Anxiety in Pre-Service Teachers Through a Quality-of-Life Framework. International Journal of Child, Youth and Family Studies, v. 9, n. 4, p. 168–187, 2018. https://doi.org/10.18357/ijcyfs94201818646
YOUNG, C. B.; WU, S. S.; MENON, V. The Neurodevelopmental Basis of Math Anxiety. Psychological Science, v. 23, n. 5, p. 492–501, 2012.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.