Overview of brazilian researches on mathematical modeling in higher education from the perspective of critical mathematics education

Authors

  • Aldo Lopes UNIFEI
  • João Vitor Pena Pacheco Federal University of Itajubá image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91386

Keywords:

Critical mathematics education, Higher education, Mathematical modeling, Literature review, Systematic review

Abstract

Mathematical Modeling has been used at different levels of education and has proved itself an efficient tool in developing and improving skills. In this work, we focused on Mathematical Modeling from the perspective of Critical Mathematics Education, and we analyzed, through a literature review of theses and dissertations, the research that adopted Mathematical Modeling through the perspective of Critical Mathematics Education in the period covering more than 20 years. In addition to an initial analyzes of the data, we analyzed the objectives, the critical/modeling perspectives and the conclusions, in order to answer the question that motivated this literature review – what does Mathematical Modeling research from the perspective of Critical Mathematics Education indicate regarding the usage of Mathematical Modeling as a teaching methodology in the context of Higher Education, and what are the critical aspects related to it? The results show that there is more research in the south-southeast and few quantitative or mixed research. Furthermore, as the objectives of most of the analyzed works were not the critical aspects, few of them adopted a critical theoretical foundation and a methodology that contribute to these aspects. Finally, we noticed that empirical studies about Mathematical Modeling are lacking, signaling that this area needs more research and is a good field for future work.

Author Biography

João Vitor Pena Pacheco, Federal University of Itajubá

Graduando em Engenharia da Computação pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Participante ativo em projeto de Iniciação Científica e em projeto de Extensão da UNIFEI. Possui interesse em Modelagem Matemática e Visão Computacional.

References

ABASSIAN, A.; SAFI, F.; BUSH, S.; BOSTIC, J. Five different perspectives on mathematical modeling in mathematics education. Investigations in Mathematics Learning, v. 12, n. 1, p. 53–65, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1080/19477503.2019.1595360. Último acesso em 29 jun. 2023.

ALMEIDA, L. M. W.; BRITO, Dirceu dos Santos. Atividades de modelagem matemática: que sentido os alunos o podem atribuir? Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 483-498, 2005.

ARAÚJO, J. L. Uma abordagem sócio crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 55-68. 2009.

ARAÚJO J. L. Pesquisa brasileira sobre modelagem em educação matemática. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, v. 42, p. 337-348, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11858-010-0238-9. Último acesso em: 12 jan. 2022.

BARBOSA, J. C. Modelagem matemática: O que e?? Por que?? Como? Veritati, n. 4, p. 73-80, 2004.

BARBOSA, J. C. Mathematical modelling in classroom: A socio-critical and discursive perspective. ZDM Mathematics Education, v. 38, n. 3, p. 293–301, 2006. Disponível em https://doi.org/10.1007/BF02652812. Último acesso em 5 out. 2023.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. São Paulo: Contexto, 2002.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem Matemática & implicações no ensino-aprendizagem de matemática. Blumenau: Editora da FURB, 1999.

BORBA, M.; SKOVSMOSE, O. The ideology of certainty in mathematics education. For the Learning of Mathematics, n. 17, v. 3, p. 17–23, 1997.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez, 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Último acesso em 5 out. 2022.

CANEDO JR, N. R.; KISTEMANN JR, M. A. O movimento das pesquisas em modelagem matemática em Minas Gerais. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 9, p. 100-123, 2014. Disponível em http://dx.doi.org/10.5007/1981?1322.2014v9nespp100. Último acesso em 29 jun. 2023.

CAVALCANTI, J. D. B. A noção de Relação ao Saber: História e Epistemologia. Panorama do Contexto Francófono e Mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese de doutorado em Ensino de Ciências – Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2015.

CEVIKBAS, M.; KAISER, G.; SCHUKAJLOW, S. A systematic literature review of the current discussion on mathematical modelling competencies: state-of-the-art developments in conceptualizing, measuring, and fostering. Educational Studies in Mathematics, v. 109, n. 2, p. 205–236, 2022. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-021-10104-6. Último acesso em 29 jun. 2023.

CZOCHER, J.A. How does validating activity contribute to the modeling process? Educational Studies in Mathematics, v. 99, n. 2, p. 137–159, 2018. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-018-9833-4. Acesso em 29 jun. 2023.

ENGELBRECHT, J.; BORBA, M. C.; LLINARES, S.; KAISER, G. Will 2020 be remembered as the year in which education was changed? ZDM Mathematics Education, v. 52, n. 5, p. 821–824, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1007/s11858-020-01185-3. Último acesso em 29 jun. 2023.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Último acesso em 29 jun. 2023.

FILHO, A. M.; CESÁRIO, A. A. A.; BENDINELI, L. S. A.; LOURES, M. M. A.; SAD, L. A. Reflexões e práticas em educação matemática crítica. In: SOUZA, M., A. V. F. (Org.). Teorias da Aprendizagem: tendências e possibilidades. 1ed.Vitória: IFES, 2015, v. 1, pp. 92-118.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREJD, P.; VOS, P. A commentary on the Special Issue “Innovations in measuring and fostering mathematical modelling competencies”. Educational Studies in Mathematics, v. 109, n. 2, p. 455–468, 2022. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-021-10122-4. Último acesso em 20 mar. 2023.

GIBBS, A.M.; PARK, J.Y. Unboxing mathematics: creating a culture of modeling as critic. Educational Studies in Mathematics, vol. 110, n. 1, p. 167-192, 2022. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-021-10119-z. Último acesso em 20 mar. 2023.

HERMANN, W.; JUVANELLI, C.; COQUEIRO, V. dos S. Overview of publications on Mathematical Modeling in four journals of the teaching area. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e73985139, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.5139. Disponível em https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5139. Último acesso em 20 mar. 2023.

HIDAYAT, R.; ADNAN, M.; ABDULLAH, M. F. N. L. A systematic literature review of measurement of mathematical modeling in mathematics education context. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 18, n. 5, em2108, p. 1-13, 2022. Disponível em https://doi.org/10.29333/ejmste/12007. Último acesso em 29 jun. 2023.

JOLANDEK, E. G.; KATO, L. A. Vertentes sobre a Modelagem Matemática e o letramento matemático a partir de uma revisão bibliográfica. Educação Matemática Pesquisa, v. 23, n. 2, 2021. Disponível em https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p218-244. Último acesso em 29 jun. 2023.

LOPES, A. P. C. Modelagem Matemática e Equações Diferenciais: um mapeamento das pesquisas em Educação Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 4, p. 1–25, 2021. DOI: Disponível em https://doi.org/10.26843/rencima.v12n4a16. Último acesso em: 29 jun. 2023.

LOPES, A. P. C. Aspects of attitudes towards mathematics in modeling activities: Usefulness, interest, and social roles of mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, v. 17, n. 4, em0711, 2022. Disponível em https://doi.org/10.29333/iejme/12394. Último acesso em 29 jun. 2023.

LOPES, A. P. C. Contrapondo a ideologia da certeza por meio do conhecimento reflexivo na modelagem matemática. Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, v. 37, n. 37, p. 21-44, 2023.

MARTINS, S.; FERNANDES, E. LITERACIA MATEMA?TICA: Contributos do design de cenários de aprendizagem na formação inicial de professores. In: SPINOLA, H.; CARREIRA, S. (Org.), Literacia Científica Ensino, Aprendizagem e Quotidiano. CIE-UMA, 2021. 73-87.

MENDES, L. O. R.; PEREIRA, A. L. Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 196-228, 2020. Disponível em https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p196-228. Último acesso em 29 jun. 2023.

NISS, M.; BLUM, W. The learning and teaching of mathematical modelling. Routledge, 2020. Disponível em https://doi.org/10.4324/9781315189314. Último acesso em 29 jun. 2023.

OLIVEIRA, J.; SILVA, M. A. O Estudante desejável constituído pelo discurso da Educação Matemática Crítica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8, n. 17, p. 17-44, 2019. Disponível em https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.17-44. Último acesso em 29 jun. 2023.

SACHDEVA S.; EGGEN P. O. Learners’ Critical Thinking About Learning Mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, v. 16, n. 3, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29333/iejme/11003. Último acesso em 12 jan. 2022.

SANTOS, G. P. R. et al. A modelagem matemática no Brasil: resultados de uma revisão integrativa de teses e dissertações. Revista Thema, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 156–167, 2018. Disponível em https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.156-167.757. Último acesso em 29 jun. 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Boletim de Educação Matemática, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, O. Mathematics and crises. Educational Studies in Mathematics, vol.108, n. 1-2, p. 369–383, 2021. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-021-10037-0. Último acesso em 29 jun. 2023.

SOARES; M. R.; IGLIORI, S. B. C.; ALENCAR, E. S.; GUALANDI, J. H. As pesquisas acadêmicas sobre modelagem matemática na educação matemática (de 1979 a 2015): compreensões das áreas de educação e ensino da CAPES. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, v. 14, n.1, p. 139-163, 2021.

SOUSA, D. E. B. de; GALDINO, D. de M.; NETO, J. N. de A. Algumas reflexões sobre matemática crítica e educação a distância: uma revisão de literatura. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 1002–1012, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5149. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5149. Último acesso em: 1 abr. 2023.

STEPHAN, M; REGISTER, J.; REINKE, L.; ROBINSON, C.; PUGALENTHI, P.; PUGALEE, D. People use math as a weapon: critical mathematics consciousness in the time of COVID-19. Educational Studies in Mathematics, v. 108, n. 3, p. 513-532, 2021. Disponível em https://doi.org/10.1007/s10649-021-10062-z. Último acesso em 29 jun. 2023.

VELEDA G. G.: BURAK D. Mathematical modelling in mathematics education as a way to develop critical consciousness: A theoretical essay. Acta Scientiae, v. 19, n.2, p. 211-223, 2017.

VERTUAN, R. E.; ALMEIDA, L. M. W. de. Práticas de monitoramento cognitivo em atividades de modelagem Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 30, n. 56, p. 1070-1091, 2016. Disponível em https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a12. Acesso em 29 jun. 2023.

VIEIRA, C. Literacia científica, literacia matemática e pensamento crítico. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra – VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, pp. 394-399, 2009. Disponível em http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-394-399.pdf. Acesso em 29 jun. 2023.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos