A reading of Ludwik Fleck’s espitemology: Possibilities of approximation to marxism
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e94093Keywords:
Epistemology, Ludwik Fleck, MarxismAbstract
This paper, of a theoretical nature, aims to search for approximations between Marxism and Ludwik Fleck's epistemology, identifying points of convergence and divergence. After analyzing the Marxian-Engelian writings and Fleck's monograph, we realize that both perspectives present a triadic and totalizing vision of the world, giving great importance to language to understand the movement of reality. The Marxist perspective presents great contributions for thinking about science from the Fleckian epistemology, since science can be perceived as reflecting the material relations of production and reproduction of existence. We also identified important epistemological divergences, mainly in relation to the "weak relativism" present in Fleck's conception of reality and the objective materiality of Marxist thought. This does not mean, however, that they are excluding thinkers, so we defend the use of Fleckian categories for the analysis of science from a Marxist reading key.
References
FEIJÓ, R. L. C. A ideia de ciência em Karl Marx. Política & Sociedade, v. 14, n. 31, p. 293-325, 2015.
FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico: introdução à doutrina do estilo de pensamento e do coletivo de pensamento. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
GRZYBOWSKI, A.; CIESIELSKA, M. Lesser known aspects of Ludwik Fleck’s (1896–1961) heroic life during World War II. Journal of Medical Biography, v. 24, n. 3, p. 402-408, 2016.
HEGEL, G. W. F. Ciência da lógica: 1. A doutrina do ser. São Paulo: Editora Vozes, 2016. HOBSBAWM, E. J. Da revolução industrial inglesa ao imperialismo. São Paulo:
Forense-Universitária, 2003.
LORENZETTI, L.; MUENCHEN, C.; SLONGO, I. I. P. A crescente presença da
epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em educação em ciências no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 1, 2018.
MARTINS, A. F. P. A obra aberta de Ludwik Fleck. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 1197-1226, 2020.
MARTINS, A. F. P. Artigo-Parecer – Apontamentos acerca do uso da epistemologia de Ludwik Fleck nas pesquisas em Ensino de Ciências. Perspectivas sobre o artigo original
“Escola de Física CERN: uma análise do discurso à luz da epistemologia de Ludwik Fleck.
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 24, 2022.
MARX, K. O Capital [Livro 1]: Crítica da Economia Política. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
LÊNIN, V. O Estado e a Revolução. São Paulo: Clube de Autores, 2013.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.
MARX, K.; ENGELS, F. O Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo Editorial, 2010.
STUCKEY, M. et al. The philosophical works of Ludwik Fleck and their potential meaning for teaching and learning science. Science & Education, v. 24, n. 3, p. 281-198, 2015.
TAKAHASHI, B. T. A formação inicial de professores de ciências no estágio supervisionado:
compreendendo a identidade docente a partir da teoria das representações sociais e da epistemologia de Ludwik Fleck. Tese de Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
VYGOYSKY, L. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
