Discursive interactions of pre-service teachers on the algebraic structure of groups: a look at school mathematics

una mirada a la matemática escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e100276

Keywords:

discursive interactions, algebraic structures, mathematical language, formative tasks, degree in mathematics

Abstract

Several discursive practices are present in the classroom. In this article, we seek to identify potential relationships between discursive interactions, the role of the trainer and training tasks, in addition to understanding how such relationships promote learning about the teaching of school mathematics in an algebra subject in a mathematics degree course. Using a qualitative-interpretive approach and the Design Based-Research method, two research cycles were conducted. These cycles analyzed planning, discursive interactions between participants in an algebra discipline while solving formative tasks on the algebraic structure of Groups, as well as their evaluations. The results show that discursive interactions were influenced by the choices of mathematical tasks and the trainers' purposes during planning. Furthermore, the structure of these tasks provided tools for future teachers to discuss teaching cases involving the use of the symmetric element in different school contexts.

Author Biographies

Vania Batista Flose Jardim, Instituto Federal de São Paulo

PhD student in the Postgraduate Program in Teaching and History of Sciences and Mathematics at the Federal University of ABC (UFABC), master in University Mathematics since 2011 and degree in Mathematics since 2009 from the Universidade Estadual Paulista - UNESP, in addition to also having a degree in Pedagogy from UMESP, obtained in 2019. Currently, she works as a teacher of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of São Paulo (IFSP), São Paulo campus, with her main role in the Mathematics degree course and technical courses integrated into secondary education.

Alessandro Jacques Ribeiro , Universidade Federal do ABC

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007); Mestre em Educação Matemática (2001) e Licenciado em Matemática (1998) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou dois estágios de Pós-Doutoramento: na Rutgers, The StateUniversityof New Jersey, Estados Unidos (2015); no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal (2017). Atualmente é Professor Associado no Centro de Matemática, Computação e Cognição da Universidade Federal do ABC e Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da UFABC. Experiência acadêmica e profissional nas áreas de Matemática e de Educação Matemática, atuando principalmente nos temas: Educação Algébrica e Formação de Professores que Ensinam Matemática.

Marcia Aguiar, Universidade Federal do ABC

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2014), Mestre em Educação (1999) e em Matemática (2005), ambos pela Universidade de São Paulo. Licenciada em Matemática pela Universidade de São Paulo (1994). Realizou um estágio de Pós-Doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal (2018-2019). Lecionou em escolas públicas e particulares no Ensino Básico e, em Ensino Superior. Autora de Matemática do Programa Acelera Brasil do Instituto Ayrton Senna. Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal do ABC, coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática da UFABC (2023-2025) e professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da UFABC. Sua área de pesquisa está relacionada ao Ensino de Matemática, Ensino de Álgebra e Formação de Professores que ensinam matemática.

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Published

2025-02-20

Issue

Section

Artigos