“War of the Worlds” (1953) and the perceptions about science and scientific work during the cold war

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67619

Abstract

In 1953, it was released the first film adaptation of H.G. Well’s War of the Worlds, originally published in 1898. In this paper, we discuss how the movie reflected the valorization of science in this period, stimulated by political and military disputes during Cold War. First, we present a historiographical panorama of the early years of Cold War, especially about the scientific development that aroused from the 1950s and the growing idealization of science. Next, we show that some specific scenes of War of the Worlds (1953) reinforce this idealization, in putting the scientist in a leading role, contrary to the original story in Wells’ book, and in emphasizing an indutivistic view of science. From this study, we believe it is possible to offer tools for teaching activities in the interface between history of science and cinema.

Author Biographies

Renan Siqueira da Silva, UFABC

Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo (USP), mestre e doutorando em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC (UFABC).

 

Breno Arsioli Moura, Centro de Ciências Naturais e Humanas - CCNHUniversidade Federal do ABC - UFABC

Licenciado em Física pela Unicamp (2005) e mestre e doutor em Ensino de Ciências pela USP (2008; 2012), com ênfase em História das Ciências. Desde 2013, é Professor Adjunto da Universidade Federal do ABC (UFABC), localizada em Santo André-SP. Realizou estágios pós-doutorais no Departamento de História da Universidade da Califórnia (Berkeley-EUA) e no laboratório SPHÈre (Université Paris 7 - Diderot / CNRS, Paris-França), ambos com apoio FAPESP.

References

ABIB, M. L. V. S. Em busca de uma nova formação de professores. Ciência & Educação, n. 3, p. 60-72, 1996.

ARROIO, A. Cinema as narrative to teach nature of science in science education. Western Anatolia Journal of Educational Sciences (WAJES), Special Issue, p. 87-92, 2011.

BERNADET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Livraria Brasiliense, 1980.

CARREGA, J. M. N. O cinema de George Pal. Revista Livre de Cinema, v. 3, n. 1, p. 53-61, 2016.

CHALMERS, A. F. O que é ciência, afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.

CHAVES, S. N. História da Ciência Através do Cinema: Dispositivo Pedagógico na Formação de Professores de Ciências. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 2, p. 83-93, 2012.

CHIQUETTO, M. J. O currículo de física do ensino médio no Brasil: Discussão retrospectiva. Revista e-curriculum, v. 7, n. 1, p. 1-17, 2011.

FIGUEIREDO, B. G.; SILVEIRA, A. J. T. História da ciência no cinema 3. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2010.

FOUREZ, G. A Construção das Ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: Ed. UNESP, 1995.

GOMES, A. C. V.; FIGUEIREDO, B. G.; TRUEBA, C. C. História da ciência no cinema 4. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

GOMES, A. C. V.; FIGUEIREDO, B. G.; TRUEBA, C. C.; CARVALHO, E. B. História da ciência no cinema 5. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014.

HENDERSHOT, C. Anti-Communism and Ambivalence in Red Planet Mars, Ivansion USA, and The Beast of Yucca Flats. Science Fiction Studies, v. 2, p. 2, 2001.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: O breve século XX: 1914 – 1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HÖTTECKE, D.; SILVA, C. C. Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge: an analysis of obstacles. Science & Education, v. 20, n. 3-4, p. 293-316, 2011.

KOJEVNIKOV, A. The little ball made science bigger. Nature, v. 449, p. 542, 2007.

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino de ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, p. 85-93, 2000.

MARTINS, R. A.; SILVA, C. C.; PRESTES, M. E. B. History and philosophy of science in science education, in Brazil. In: MATTHEWS, M. R. (Org.). International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordrecht: Springer, 2014. p. 2271-2299.

MEDITSCH, E. B. V. Entre Wells e Welles: o roteiro de Howard Koch pôs A Guerra dos Mundos na Era do Rádio. In: ZAREMBA, L.; BENTES, I. (Org.). Rádio Nova: Constelações da Radiofonia Contemporânea. Rio de Janeiro: Publique/ECO/UFRJ, 1999, v. 3, p. 135-14.

MELO, C. G.; WINTER, O. C. A era espacial. In: WINTER, O. C.; PRADO, A. F. B. A. (orgs.). A conquista do espaço: do Sputnik à Missão centenário. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: As Abordagens do Processo. EPU: São Paulo. 1986.

OLIVEIRA, B. J. Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13 (suplemento), p. 133-150, 2006.

OLIVEIRA, B. J. História da ciência no cinema, Belo Horizonte: Argvmentvm, 2005.

OLIVEIRA, B. J. História da ciência no cinema 2, Belo Horizonte: Argvmentvm, 2007.

OLIVEIRA, L. D. Aprendendo Física com o Homem-Aranha: Utilizando Cenas do Filme para Discutir Conceitos de Física no Ensino-Médio. Revista Física na Escola, v.7, n. 2, 2006.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-40, 2009.

ROBERTS, A. A verdadeira história da ficção científica: do preconceito à conquista das massas. São Paulo: Seoman, 2018.

SÁ, T. M. Os Estados Unidos e o fim da Guerra Fria. Relações Internacionais, n. 43, p. 15-29, 2014.

SOUSA, A. F. A Linguagem Cinematográfica em Gattaca: o que (mais) os filmes podem ensinar sobre ciência? Dissertação de mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática – Universidade Federal do ABC, Santo André, 2016.

SILVA NETO, C. P.; FREIRE JÚNIOR, O. Um presente de Apollo: lasers, história e aplicações. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 1, 2017.

SILVA, R.S. A ciência e o cientista em Guerra dos Mundos (1953). Dissertação de mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática – Universidade Federal do ABC, Santo André, 2018.

SILVA, R. S.; MOURA, B. A.; DIETRICH, A. M. Guerra dos Mundos (1953) e a visão de ciência no pós-guerra. Contemporartes: revista semanal de difusão cultural, v. 7, 2017.

TEIXEIRA, E. S.; GRECA, I. M.; FREIRE JR., O. Uma revisão sistemática das pesquisas publicadas no Brasil sobre o uso didático de História e Filosofia da Ciência no ensino de Física. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (orgs.). Temas de História e Filosofia da Ciência. Natal: Editora da UFRN, 2012. p. 9-40.

VALIM, A. B. Imagens vigiadas: Uma história do cinema no alvorecer da Guerra Fria, 1945-1954. Tese de Doutorado em História Social – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

VANOYE, F.; GOLLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a Análise Fílmica. Campinas: Papirus, 1994.

WELLS, H. G. A Guerra dos Mundos. Rio de Janeiro: Suma de Letras, 2016.

Published

2021-05-21

Issue

Section

Articles