Didactic potentials of manipulation of the number scale (1623) for the formation of the mathematics student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e83741

Keywords:

Interface between history and teaching, Objectification theory, Proportional average

Abstract

With the intention of articulating the history and teaching of mathematics through an interface between these two fields, the treatise The description and vse of the Sector, the Crosse-staffe, and other instruments, for such as are studious of Mathematicall practice, specifically, selecting it as a resource the scale of numbers inscribed in the Cross-staff presented in this document. Considering the construction of an interface and the Theory of Objectification (TO) for the elaboration of an activity involving the scale of numbers, we sought to discuss the mathematical aspects that can be potentially didactic, which emerge from the problems of a task that deals with the regarding the manipulation of the scale of numbers to obtain a proportional average, characterizing the research as documentary. A study was carried out based on the mathematical issues involved in the use of the scale to find a proportional average given two numbers and from the task some didactic possibilities aimed at teacher training were highlighted. It was concluded that the task provides the teaching of logarithm, geometric progression and geometric constructions, being able to make possible an autonomy of the future teacher to approach these subjects in different ways in the classroom.

Author Biographies

Andressa Gomes dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE (2022), possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2019). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática - GPEHM. Atua como professora na Universidade Estadual do Ceará na área de Educação Matemática. Tem interesse na área de Matemática, com ênfase em ensino de Matemática, História da Matemática e formação inicial e continuada de professores de Matemática.

 

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Ainda atua como docente Adjunta da Universidade Estadual do Ceará e líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de matemática e interface entre história e ensino de matemática. 

References

ASH, E. H. Power, Knowledge, and expertise in Elizabethan England. [S.I.]: The Johns Hopkins University Press, 2004.

BARONI, R. L.; TEIXEIRA, M. V.; NOBRE, S. R. História da Matemática em contextos da Educação Matemática: contribuições do GPHM. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 153-171, dez. 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5742. Último acesso em: 17 jul. 2019.

BISSI, T. As potencialidades pedagógicas da História da Matemática - Uma abordagem com alunos da 8ª série. Revista de História da Matemática Para Professores, Natal, p. 39-57, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRIGGS, H. Arithmetica Logarithmica. London: William Jones, 1628.

CHAQUIAM, M. História da matemática em sala de aula: proposta para integração aos conteúdos matemáticos. São Paulo: Livraria da Física, 2015. 82 p. (Série hist).

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 295-316.

CHARTRES, R.; VERMONT, D. A brief history of Grasham College 1597-1997. [S.I.]: Gresham College, 1998.

CORMACK, L. B. Introduction: practical mathematics, practical mathematicians, and the case for transforming the study of nature. In: CORMACK, Lesley B.; WALTON, Steven A.; SCHUSTER, J. A. (ed.). Mathematical Practitioners and the Transformation of Natural Knowledge in Early Modern Europe. 45. ed. Cham: Springer, 2017. p. 1-203. (Studies in History and Philosophy of Science).

EUCLIDES. Os Elementos. São Paulo: Editora Unesp, 2009. Tradução de: Irineu Bicudo.

FRIED, M. N. Can mathematics education and history of mathematics coexist? Science & Education. Science And Education, [S.L.], v. 10, n. 4, p. 391-408, 2001. Springer Science and Business Media LLC.

GUNTER, E. The Description and vse of the Sector, the Crosse-Staffe, and Other Instruments, for such as Are Studious of Mathematicall Practise. London: William Jones, 1623.

MORETTI, V.; PANOSSIAN, M. L.; RADFORD, L. Questões em torno da Teoria da Objetivação. Obutchénie: Revista de Didat. E Psic. Pedag. v. 2, n. 1, p. 230-251, 2018.

PAIVA, J. P. A. A. A teoria da objetivação e o desenvolvimento da orientação espacial no ensino-aprendizagem de geometria. 2019. 209f. Tese (doutorado) – Curso de doutorado em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Revista Cocar, [s.l.], v. 13, n. 25, p. 342-372, fev. 2019. Universidade do Estado do Para. http://dx.doi.org/10.31792/rc.v13i25. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2164. Último acesso em: 20 maio 2019.

RADFORD, L. Methodological Aspects of the Theory of Objectification. Revista Perspectivas da Educação Matemática – UFMS. Mato Grosso do Sul: UFMS, p. 547-567, 2015.

RADFORD, L. A Teoria da Objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em Educação Matemática. In: MorettiV. D.; Cedro,W. L. (Eds.), Educação matemática e a teoria histórico-cultural: um olhar sobre as pesquisas. Mercado de Letra, 2017, p. 229–261.

RADFORD, L. Saber, aprendizaje y subjetivación en la Teoría de la Objetivación. In: Iran Abreu Mendes (Ed.), Anais do 5° Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática – 5º SIPEMAT (pp. 1-22). Belém, Brazil, 2018.

RADFORD, L. El aprendizaje visto como saber y devenir: una mirada desde la teoría de la objetivación. Rematec, [S.L.], v. 15, n. 36, p. 27-42, 2020a. http://dx.doi.org/10.37084/rematec.1980-3141.2020.n16.p27-42.id306.

RADFORD, L. ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que busca ser emancipadora?: la labor conjunta en la teoría de la objetivación. Revista Colombiana de Matemática Educativa, [S.I], v. 5, n. 2, p. 15-32, 2020b.

ROQUE, T. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Campus Carreiros, v. 1, n. 1, p. 1-15, jul. 2009.

SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação [s.l.], v. 19, n. 1, p.89-111, 2013. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132013000100007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/236009323_Interface_entre_historia_da_matematica_e_ensino_uma_atividade_desenvolvida_com_base_num_documento_do_seculo_XVI. Último acesso em: 31 jul. 2019.

SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

SANTOS, A. G.; ALVES, V. B.; PEREIRA, A. C. C. Explorando a régua de cálculo como recurso didático no ensino de multiplicação para formação de professores de matemática. Revista Brasileira de Ensino Superior, [S.L.], v. 4, n. 4, p. 56-67, 2018. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/3480. Último acesso em: 17 dez. 2018.

SANTOS, A. G.; PEREIRA, A. C. C. A INCORPORAÇÃO DA RÉGUA DE CÁLCULO NO ENSINO DE MULTIPLICAÇÃO ATRAVÉS DA SUA CONSTRUÇÃO E DO SEU MANUSEIO. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 7, n. 20, p. 357-369, 12 jul. 2020. Boletim Cearense de Educacao e Historia da Matematica - BOCEHM. http://dx.doi.org/10.30938/bocehm.v7i20.2827. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2827. Último acesso em: 12 jul. 2020.

SANTOS, A. G.; PEREIRA, A. C. C. Descrição das escalas do Cross-Staff (1623) de Edmund Gunter. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 8, n. 23, p. 707-720, 17 jun. 2021a. Boletim Cearense de Educacao e Historia da Matematica - BOCEHM. http://dx.doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.4922. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4922. Último acesso em: 19 jun. 2021.

SANTOS, A. G.; PEREIRA, A. C. C. Questões didáticas envolvendo as escalas do Cross-Staff (1623) elaborado por Edmund Gunter. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 10, n. 1/2, p. 105-118, 2021b. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pdemat/article/view/55019. Último acesso em: 05 out. 2021.

SILVA, I. C.; PEREIRA, A. C. C. Definições e Critérios para o Uso de Textos Originais na Articulação entre História e Ensino de Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, [S.L.], v. 35, n. 69, p. 223-241, jan. 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a11. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/GKJzc6LWtwPNkz8d98cvyGG/abstract/?lang=en. Último acesso em: 19 abr. 2021.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Artigos