Education in neoliberal times: problematizing teaching discourses about “doing differently"
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e94268Keywords:
Neoliberalism, Education, Doing different, Innovation, Disruptive educationAbstract
This article problematizes the statements of Mathematics teachers about the constant need to do something different when teaching. We are dedicated to answering the question: What contemporary discourses support the movement of mathematics teachers who always seek to do something different in teaching? Thus, interviews were carried out with mathematics teachers in schools in Novo Hamburgo, in the metropolitan region of Porto Alegre. The analysis of the results was carried out using a Foucaultian perspective of discourse analysis. We observed that these discourses are associated with a neoliberal logic and that the concept of "doing differently" is often confused with innovation. We also observed that these discourses can be understood as disruptive, as they break with already consolidated teaching approaches. This search for innovation may be related to student motivation and teachers self-motivation. We also realized that the search for doing things differently, the search of motivation and self-motivation can be tiring.
References
CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
COSTA, S. de S. G. Governamentalidade neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, p. 171-186, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8299. Último acesso em: 01 mai. 23.
CHRISTENSEN, C. O dilema da inovação: quando as novas tecnologias levam as empresas ao fracasso. São Paulo: M.Books, 2012.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DISRUPTIVO. In: DICIONÁRIO Online Priberam de Português. 2021. Acesso em: https://dicionario.priberam.org/DISRUPTIVO. Último acesso em: 01 mai. 2023.
FOUCAULT, M. Ditos e Escritos Vol. III – Estética: Literatura e Pintura, Música, Cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998b.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1998a.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: Curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
HORN, M. B.; JOHNSON, C. W.; CHRISTENSEN, C. Inovação na Sala de Aula. Porto Alegre: Grupo A, 2012. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788540700734/. Último acesso em: 07 out. 2022.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended. Porto Alegre: Grupo A, 2015. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788584290451/. Último acesso em: 07 out. 2022.
LARROSA, J. A libertação da liberdade. In: BRANCO, G. C.; PORTOCARREIRO, V. (org.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000. p. 328-335.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
MEYER, D.; PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas ou Sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Orgs). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 15-22.
PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Orgs). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 23-45.
PRECIADO, P. B. La izquierda bajo la piel. In: ROLNIK, S. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Editora, 2018. p. 11-21.
ROLNIK, S. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Editora, 2018.
SANTOS, J. de D. dos. Formação continuada: cartas de alforria & controles reguladores. Tese de Doutorado em Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
SARAIVA, K. Inclusão Digital, controles, vigilâncias e linhas de fuga. Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 922-941, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/etd/v18n4/1676-2592-etd-18-04-00922.pdf. Último acesso em: 10 abr. 23.
SECURATO, J. C. Onlearning: Como a educação disruptiva reinventa a aprendizagem. São Paulo: Saint Paul Editora, 2017.
VEIGA-NETO, A.; SARAIVA, K. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, p. 187-201, 2009. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8300 >. Último acesso em: 25 abr. 22.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
