Education in neoliberal times: problematizing teaching discourses about “doing differently"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e94268

Keywords:

Neoliberalism, Education, Doing different, Innovation, Disruptive education

Abstract

This article problematizes the statements of Mathematics teachers about the constant need to do something different when teaching. We are dedicated to answering the question: What contemporary discourses support the movement of mathematics teachers who always seek to do something different in teaching? Thus, interviews were carried out with mathematics teachers in schools in Novo Hamburgo, in the metropolitan region of Porto Alegre. The analysis of the results was carried out using a Foucaultian perspective of discourse analysis. We observed that these discourses are associated with a neoliberal logic and that the concept of "doing differently" is often confused with innovation. We also observed that these discourses can be understood as disruptive, as they break with already consolidated teaching approaches. This search for innovation may be related to student motivation and teachers self-motivation. We also realized that the search for doing things differently, the search of motivation and self-motivation can be tiring.

Author Biographies

Guilherme Franklin Lauxen Neto, Federal University of Rio Grande do Sul

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Especialista em Educação Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Licenciado em Matemática pela mesma universidade, em regime de dupla diplomação com a Universidade de Coimbra - Portugal, ao abrigo do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI). Integrante do Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade (GEEMCo). Atua como professor do Ensino Médio na Escola SESC EAD EJA.

Claudia Glavam Duarte, Federal University of Rio Grande do Sul

Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - Campus Litoral Norte. Atua como professora permanente nos Programas de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Ensino da Matemática, ambos da mesma instituição. Coordena o Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade (GEEMCo).

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Published

2024-08-15

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Articles