School evaluation within the thematic approach: an analysis of academic productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e95571

Keywords:

Thematic approach, School assessment, Academic productions

Abstract

This research aims to map and analyze how school assessment in the Thematic Approach has been addressed by academic productions of the National Research Meetings in Science Education and journals in the area. 35 productions were selected, most of which were practical and evolved in high school. In the analysis, two categories emerged, through Discursive Textual Analysis: a) criticism of research on evaluation under the logic of banking education; and b) evaluation conceptions and objectives in the Thematic Approach. We identified some criticisms of the evaluations, such as the greater valuation of concepts to the detriment of other aspects and evaluation as a form of control. Some budgets that guide these estimates are related to the adoption of a global evaluation and the evaluation of thematic understanding. Finally, we highlight the importance of expanding this study to other contexts and developing an evaluative conception of this curricular perspective.

Author Biographies

Diuliana Nadalon Pereira, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda e Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2021). Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul (2018). Professora da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul. Ademais, foi membra do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências na função de Representante Discente entre os anos de 2019-2023, bem como integrou a Comissão de Bolsas do mesmo programa (2022-2024). Também compôs a Comissão de Acompanhamento do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) do Instituto Federal Farroupilha (2016-2018). Atualmente, participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo (GEPECiD) e desenvolve pesquisas na área de Educação com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Currículo, Abordagem Temática, Avaliação Escolar e Abordagens Freireanas na Educação/Ensino de Ciências.

Cristiane Muenchen, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestra em Educação e Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora Associada nível 4, da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências (PPGECi) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF), da Universidade Federal de Santa Maria. É líder do GEPECiD (https://sites.google.com/view/gepecid) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências - GEPECISC - da UFSC. Foi editora da seção Ensino da Revista Ciência e Natura, editada e publicada pelo Centro de Ciências Naturais e Exatas da Universidade Federal de Santa Maria (2014-2018). Coordenou o Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências - mestrado e doutorado (2018 e 2019). Coordenou o Subprojeto Pibid Física (2022-2024). Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Física, com ênfase em processos curriculares, atuando principalmente nos seguintes temas: Abordagem Temática, Três Momentos Pedagógicos como Estruturantes de Currículos, Educação CTS e Práticas Freireanas no Ensino de Ciências. Bolsista Produtividade em Pesquisa 2 na área de Educação.

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Published

2024-12-04

Issue

Section

Articles