Question-asking in brazilian portuguese reading comprehension textbooks

Autores

  • Sara Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Palavras-chave:

English Language, English

Resumo

“The proper business of school is to teach students to think!” has been the most widespread cliché in education over the last two decades (Squire, 1983; Paris, Lipson & Wixson, 1983; Spires et alli, 1993; Littlewood, 1996; Collins, 1998; Yang, 1998; Shneiderman, 1998). That is the bad news. In fact, despite all the rhetoric surrounding the major role assigned to education, the reality is that it is still struggling in the midst of a fundamental shift. The good news is that the cliché has a good chance to become more and more tangible among educators, materials designers and policy makers, who are starting to realise that in today’s Knowledge Era to think [critically] represents an asset which drastically shifts the traditional paradigms of power. Without a doubt, a learning environment which gives priority to the training of skills aiming at making students become critical thinkers can create and strengthen vantages of independence and autonomy for the students/future citizens belonging to that environment.

Biografia do Autor

Sara Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

possui graduação em Letras (Inglês-Português) pela Universidade Federal do Ceará; Diploma in Applied Linguistics (University of Edinburgh); mestrado em Inglês e literatura correspondente (Universidade Federal de Santa Catarina); especialização em Relações Internacionais (Universidade de Brasília); especialização em Administração Pública (Universidade Federal de Santa Catarina); e doutorado em Inglês e Linguística Aplicada (Universidade Federal de Santa Catarina). É professor-adjunto da Universidade de Brasília. Vem atuando principalmente na área de Lingüística Aplicada, nos seguintes temas: estratégias de leitura, leitura crítica de textos, análise do discurso, texto visual, hipertexto, tradução em C&T e economia, nos quais tem várias publicações, entre artigos acadêmicos e livros didáticos. Também é autora premiada em literatura infantil e poesia.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Downloads

Publicado

2000-01-01

Edição

Seção

Artigos