Question-asking in brazilian portuguese reading comprehension textbooks

Authors

  • Sara Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

Abstract

“The proper business of school is to teach students to think!” has been the most widespread cliché in education over the last two decades (Squire, 1983; Paris, Lipson & Wixson, 1983; Spires et alli, 1993; Littlewood, 1996; Collins, 1998; Yang, 1998; Shneiderman, 1998). That is the bad news. In fact, despite all the rhetoric surrounding the major role assigned to education, the reality is that it is still struggling in the midst of a fundamental shift. The good news is that the cliché has a good chance to become more and more tangible among educators, materials designers and policy makers, who are starting to realise that in today’s Knowledge Era to think [critically] represents an asset which drastically shifts the traditional paradigms of power. Without a doubt, a learning environment which gives priority to the training of skills aiming at making students become critical thinkers can create and strengthen vantages of independence and autonomy for the students/future citizens belonging to that environment.

Author Biography

Sara Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

possui graduação em Letras (Inglês-Português) pela Universidade Federal do Ceará; Diploma in Applied Linguistics (University of Edinburgh); mestrado em Inglês e literatura correspondente (Universidade Federal de Santa Catarina); especialização em Relações Internacionais (Universidade de Brasília); especialização em Administração Pública (Universidade Federal de Santa Catarina); e doutorado em Inglês e Linguística Aplicada (Universidade Federal de Santa Catarina). É professor-adjunto da Universidade de Brasília. Vem atuando principalmente na área de Lingüística Aplicada, nos seguintes temas: estratégias de leitura, leitura crítica de textos, análise do discurso, texto visual, hipertexto, tradução em C&T e economia, nos quais tem várias publicações, entre artigos acadêmicos e livros didáticos. Também é autora premiada em literatura infantil e poesia.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2000-01-01

Issue

Section

Articles