Racial issues in textbooks: critical interculturality as a tool for de-naturalizing inequalities and social injustices
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e106930Keywords:
Racism, Critical interculturality, Textbook, Social justiceAbstract
This article discusses racial issues in Brazilian society and how they are addressed in English language textbooks through the lens of critical interculturality, understood as a tool for denaturalizing social inequalities and injustices. The investigation of textbooks is conducted using documentary analysis as a scientific research methodology, adopting a critical perspective that underscores the urgency of an intercultural approach to addressing social issues such as racism in these educational materials. The discussion culminates in the analysis of two units from the Way to English for Brazilian Learners series (Franco; Tavares, 2018), which address ethnic-racial issues in accordance with the principles of critical interculturality, providing support for language education committed to fighting inequalities and promoting social transformation.
References
ANUNCIAÇÃO, Gleidison Oliveira da. Do corpo negro no balé clássico ou das histórias que não se contam. 2021. 118 f. Dissertação (Mestrado em Dança) - Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.
ARAÚJO, Kellita do Carmo. Interculturalidade e educação linguística crítica: diversidade cultural brasileira em livros didáticos de língua inglesa. 2023. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Linguagem e Tecnologias) – Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis-GO, 2023.
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020.
DEL PRIORE, Mary. Histórias da gente brasileira: colônia. V. 1. São Paulo: Leya, 2016.
FANON, Frantz. Pele negra. Máscaras brancas. Rio de Janeiro: Ed. Fator, 1983.
FERREIRA, Larissa. Corpos moventes em diáspora: dança, identidade e reexistência. Revista da ABPN, Curitiba, v. 11, n. 27, p. 50-63, 2019.
FLEURI, Reinaldo Matias. Aprender com os povos indígenas. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26, n. 62/1, p. 277-294, 2017.
FRANCO, Cláudio; TAVARES, Kátia. Way to English for Brazilian learners. 2. ed. São Paulo: Ática, 2018.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Caxambu-MG, v. 2, n. 1, p. 223-244, 1984.
GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira: uma abordagem político-econômica. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia; GONZÁLEZ, Lélia (org.). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020 [1980]. p. 43-57.
HASENBALG, Carlos. Raça, classe e mobilidade. In: GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982. p. 67-102.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, Bogotá-Colômbia, v. 14, n. 2, p. 55-73, 2015.
KUMARAVADIVELU, Bala. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
LACERDA, Léia Teixeira; SILVA, Eduardo Vasconcelos da; PINTO, Maria Leda. Análise bakhtiniana das narrativas sobre o preconceito vivido por professores, Ilha Solteira/SP: educação, raça e os desafios da docência. Interfaces da Educação, Paranaíba-MS, v. 11, n. 33, p. 29-51, 2020.
MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine (org.). On decoloniality: concepts, analytics, praxis. London: Duke University Press, 2018.
MONTE MÓR, Walkyria. Convergência e diversidade no ensino de línguas: expandindo visões sobre a “diferença”. Polifonia, Cuiabá, v. 2, n. 29, p. 234-253, 2014.
NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NASCIMENTO, Beatriz. Por uma história do homem negro. In: RATTS, Alex. Eu sou Atlântica. Sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006 [1974]. p. 93-98.
NASCIMENTO, Beatriz. A mulher negra no mercado de trabalho. In: RATTS, Alex. Eu sou Atlântica. Sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006 [1974]. p. 102-106.
OLIVEIRA, Dennis de. Racismo estrutural: uma perspectiva histórico-crítica. São Paulo: Dandara Editora, 2021.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Aníbal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
RODRIGUES, Walter Hugo de Souza; PEREIRA, Ariovaldo Lopes. O pequeno príncipe preto: (re)descobrindo a ancestralidade e o afeto na perspectiva da educação antirracista. Muiraquitã – Revista de Letras e Humanidades, Rio Branco, v.9, n. 12, p. 6-21, 2021.
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos, modos e significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.
SILVESTRE, Viviane Pires Viana. Ensinar e aprender língua estrangeira/adicional na escola: a relação entre perspectivas críticas e uma experiência prática localizada. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 61-84, 2015.
SIQUEIRA, Sávio. O papel do professor na desconstrução do mundo plástico do livro didático de LE. In: BARROS, Solange Maria; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de (org.). Formação crítica de professores de línguas: desejos e possibilidades. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 225-253.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa et al. Justiça social e multiculturalismo na educação: perspectiva emergente e insurgente na didática crítica intercultural. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 1, p. 143-162, 2020.
TÍLIO, Rogério Casanovas. O livro didático de inglês em uma abordagem sócio-discursiva: culturas, identidades e pós-modernidade. 2006. 258 f. Tese (Doutorado em Letras). Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir, re-viver. In: CANDAU, Vera Maria. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. p. 12-42.
WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas-RS, v. 5, n. 1, p. 6-39, 2019.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Kellita do Carmo Araujo, Ariovaldo Lopes Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
