A Decolonial Proposal for a Didactic Unit for Teaching English in the School Context
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e106941Keywords:
Decoloniality, English language teaching, Negative stereotypesAbstract
Kumaravadivelu (2016) states that non-native foreign language teachers are subaltern intellectuals who must act collectively to undo the knots that bind them to hegemonic thinking. With this in mind, in this article, we present an English language teaching unit for high school students, based on the concepts of the grammar of decoloniality (Kumaravadivelu, 2016), intercultural linguistic education (Mendes, 2022) and critical sociointeractional literacy (Tílio, 2019). The lessons that are a part of the teaching unit are based on videos that address negative stereotypes about the African continent, developed by the Nigerian influencer Charity Ekezie. Thus, aspects that address issues such as power imbalance and subalternity, issues that we can relate to the concept of coloniality, in addition to aspects linked to reflexivity and the development of critical consciousness, are approached during the proposed activities. These subjects encompass the following reflections: (i) how stereotypes about subjects who are in a subordinate condition can be questioned and deconstructed, and (ii) how the practice of foreign language classrooms itself can strengthen colonized conceptions, such as that of a native speaker, being reproduced through imported teaching materials, among other artifacts that replicate ideologies of hegemonic groups.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Brasília, 2018.
CANDAU, V. M. F. Educação e direitos humanos. Programa da Rede Brasileira de Direitos Humanos: Entrevista com Vera Lucia Candau. 2021 [Live]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sO_YpjgvYTE&t=369s. Acesso em: 07 de out. 2025.
DOLZ, J. NOVERRAZ, M. SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, p. 95-128, 2004.
HOLLIDAY, A. Native-speakerism. ELT journal, v. 60, n. 4, p. 385-387, 2006.
KUMARAVADIVELU, B The decolonial option in English teaching: Can the subaltern act? TESOL quarterly, Hoboken, v. 50, n. 1, p. 66-85, 2016.
MALDONADO-TORRES, N. On the coloniality of being: Contributions to the development of a concept. Cultural studies, v. 21, n. 2-3, p. 240-270, 2007.
MENDES, E. Educação linguística intercultural. In: MATOS, Doris C.; SOUSA, Cristiane M. Landulfo de (Org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas: Pontes Editores, p.123-134, 2022.
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista brasileira de ciências sociais, v. 32, 2017.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: Rojo, R.; Moura, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.
SIQUEIRA, D. B. O/A professor/a como especialista (potencial) na produção de material didático, 2025, 131f. Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2025.
TÍLIO, R. O papel do livro didático no ensino de língua estrangeira. Revista eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 1, n. 4, p. 117-144, 2008.
TÍLIO, R. Uma pedagogia de letramento sociointeracional crítico como proposta para o ensino de línguas na contemporaneidade por meio de uma abordagem temática. In: Finardi, K.; Scherre, M., & Vidon, L. (Org.). Língua, discurso e política: desafios contemporâneos. Campinas: Pontes Editores, p. 187-210, 2019.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Fernanda Costa da Silva Machado, Philip Börjesson, Mergenfel Andromergena Vaz Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
