Disciplinary writing: contributions to the portuguese language teaching in undergraduate

Authors

  • Elizabeth Maria da Silva Federal University of Campina Grande
  • Maria Augusta Gonçalves de Macedo Reinaldo Federal University of Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p141

Abstract

In this paper we aimed: (1) to describe a proposal for the teaching of writing in undergraduate courses guided by theoretical and methodological principles that underlie the approach of Writing in the Disciplines and (2) to identify and analyze the undergraduate students’ perceptions on the implementation of this type of methodology for teaching writing. For this, we applied a questionnaire to students of Computer Sciences who attended to the discipline Reading and Text Production (RTP), offered for different undergraduate courses at a public university in the interior of Paraiba. The statements of these students point to the recognition that it is necessary to teach writing at university; that this teaching should be specific; that one of the factors contributing to the process of appropriation of academic texts is the practice of writing them; and that the students  can be a learning agent, by indicating to the teacher of RTP specific texts in their area.

Author Biographies

Elizabeth Maria da Silva, Federal University of Campina Grande

Possui graduação em Letras (habilitação em Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), especialização em Tecnologias em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ), mestrado em Linguagem e Ensino pela UFCG e atualmente está cursando doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG) . É professora nível assistente II da UFCG. Tem experiência na área de Linguística Aplicada ao ensino de Língua Portuguesa, desenvolvendo trabalhos principalmente sobre letramentos acadêmicos e escrita acadêmica. Tem orientado pesquisas de monografias de conclusão de curso de graduação e de especialização. Quanto à produção acadêmica, tem organizado livros, publicado capítulos e artigos científicos (em periódicos e em anais de eventos nacionais e internacionais).

Maria Augusta Gonçalves de Macedo Reinaldo, Federal University of Campina Grande

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional do Nordeste, mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba, doutorado e estágio pós-doutoral em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Associada IV do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente no ensino e na orientação de pesquisas sobre ensino de língua materna, formação de professor e análise de material didático. Participa do grupo de pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino. É membro do conselho editorial da coleção Letras do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE e do conselho editorial da revista Leia Escola do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e ensino da UFCG e da Revista Brasileira de Linguística Aplicada da Faculdade de Letras da UFMG. Tem publicado capítulos de livros, artigos em periódicos e em anais de eventos nacionais e internacionais.

References

AQUINO, I. de S. Como falar em encontros científicos: do seminário em sala de aula a congressos internacionais. 3ª ed. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2007.

BARWASHI, A. S.; HEIFF, M. J. Genre - An introduction to history, theory, research, and pedagogy. Fort Collins: The WAC Clearinghouse, 2010.

BAZERMAN, C. Genre and Cognitive Development: Beyond Writing to Learn. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Eds.). Genre in a changing world. Fort Collins: The WAC Clearinghouse/West Lafayette: Parlor Press, 2009. p. 279-294.

BAZERMAN, C. The informed writer: using sources in the disciplines. Boston, Toronto: Hought Mifflin Company, 1995. p. 379-389.

_______. Shaping written knowledge: The genre and activity of the experimental article in science. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1988.

_______. Gêneros Textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005 [2004].

BAZERMAN, C.; PRIOR, P. A participação nos mundos socioletrados emergentes. In: HOFFNAGEL, J.C.; DIONÍSIO, A.P. (Orgs.). Escrita, gênero e interação social. São Paulo: Cortez, 2007 [2005]. p.150-197.

BAZERMAN, C.; PRIOR, P. Participating in Emergent Socio-Literate Worlds. A participação nos mundos socioletrados emergentes. In: BERKENKOTTER, C.; Huckin, T. Genre knowledge in disciplinary communication: Cognition/culture/power. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1995.

BAZERMAN, C; RUSSELL, D. (Eds.). Writing selves/writing society. Retrieved from Colorado State University, WAC Clearinghouse: http://wac.colostate. edu/books/selves_society/, 2004.

BAZERMAN, C.; LITTLE, J.; BETHEL, L.; CHAVKIN, T.; FOUQUETTE, D.; GARUFIS, J.. Reference Guide to Writing Across the Curriculum. Parlor Press and The WAC Clearinghouse, 2005.

BECHER, T. Towards a Definition of Disciplinary. Cultures, Studies in Higher Education, VI, 1981, p. 109-122.

_________. The Cultural View. In B. R. Clark (Ed.), Perspectives on Higher Education: Eight Disciplinary and Comparative Views (Berkeley, CA: University of California Press), 1984.

BERKENKOTTER, C; HUCKIN, T. Genre knowledge in disciplinary communication: Cognition/culture/power. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1995.

BRITTON, J. Language and learning. London: Penguin, 1979.

CARROLL, A. L. Rehearsing New Roles: how college student develop as writers. Illinois: Southern Illinois University Press, 2002.

CASTANHEIRA, M. L.; STREET, B.; CARVALHO, G. Navigation across academic contexts: Campo and Angolan students in a Brazilian university. In.: GREEN; J. L; BAKER, W. D. Pedagogies – an Internacional Journal, Routledge, vol. 10, nº 1, January-March, p. 70-85, 2015.

DEVITT, A. J. Teaching Critical Genre Awareness. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Orgs.). Genre in a Changing World. Fort Collins: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2009. p. 342-355.

ETGES. N. J. Ciência, interdisciplinaridade e educação. In: JANTSCH, A.P; BIANCHETTI, L. (Orgs.). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2011. p. 60 -94.

FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. Especial, p. 357-369, 2011.

FISCHER, A. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 215-228, maio/ago, 2010. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacao. Acesso em 28 de maio de 2014.

_______. Práticas de letramento acadêmico em um curso de Engenharia Têxtil: o caso dos relatórios e suas dimensões escondidas. Scripta, v. 16, p. 54-67, out, 2011.

HAYS, J. R.; FLOWER, L. S. Identifying the organization of writing processes. In: GREGG, L. W.; STEINBERG, E. R. (Ed.). Cognitive processes in writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1980. p. 3-30.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. London: Longman, 2004 [2000].

JOHNS, A. M. Text, Role and Context: Developing Academic Literacies. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

___________. (Ed). Genre in the Classroom: Multiple Perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2002.

LEA, M. R; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, issue 2, jun., p.157, 1998.

LILLIS, T. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (orgs.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, pp. 127-140, 1999.

LILLIS, T.; SCOTT, M. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, 4, p.5-32, 2007.

MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 363-386, 2010.

McLEOD, S.; MARGO. S. Academic Writing: Interdisciplinary Perspectives on communication Acrossthe Curriculum. Sage Publications, Newbury Park, CA 1992. Publicação online em 2000. Disponível em http://aw.colostate.edu/books/ Acesso em novembro de 2013.

LEITE, M. Q. Resumo. São Paulo: Editora Paulistana, 2009.

LUCENA, Maria Inêz Probst. Práticas de linguagem na realidade da sala de aula: contribuições da pesquisa de cunho etnográfico em Linguística Aplicada. D.E.L.T.A., 31-especial, 2015 (67-95)

MOTTA-ROTH, D. Rhetorical Features and Disciplinary Cultures: A Genre-Based Study of Academic Book Reviews in linguistics, Chemistry, and Economics. 1995; Tese de Doutorado (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MACHADO, R; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI. Resumo. São Paulo: Parábola, 2004.

PASQUOTTE-VIEIRA, Eliane A. Letramentos Acadêmicos (re)significações e (re)posicionamentos de sujeitos discursivos. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

SILVA, E. M. da. Resumo acadêmico. In:_____________ (Org). Professora, como é que se faz? Campina Grande: Bagagem, 2012; p.43-64.

STREET, B. Hidden Features of Academic Paper Writing. Working Papers in Educational Linguistics, UPenn Vol. 24, no 1, p. 1-17, 2009.

SWALES, J. Repensando gêneros: uma nova abordagem ao conceito de comunidade discursiva. In: BEZERRA, B.; BIASI-RODRIGUES, B.; CAVALCANTE, M. (Orgs.). Gêneros e sequências textuais. Recife: Edupe, 2009 [1992]. p. 197-220.

_______. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: University Press, 1990.

WAZLAWICK, R. S. Metodologia de Pesquisa para Ciência da Computação. Rio de Janeiro: Elsevier Editora, 2009.

XAVIER, A. C. Como fazer e apresentar trabalhos científicos em eventos acadêmicos. Recife: RESPEL, 2010.

Published

2016-09-27

Issue

Section

Articles