Writing a research paper at the university: authorship vs plagiarism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p77

Abstract

Considering the need of producing academic texts at the university, many undergraduate students do it by copying texts that were already published. In this study we discuss the presence of plagiarism versus authorship marks in the introduction of academic articles produced by freshmen in a licenciateship degree. Therefore, we emphasize the issue of plagiarism and authorship, particularly from the perspective of the enunciative bakhtinian studies and then present the theoretical basis of Literacies, with the most recent studies on Literacies and Socio-Rhetorics. Data analysis revealed and confirmed the academic writing as a complex activity, given the practice of plagiarism found in the analyzed productions. The lack of knowledge of academic writing together not the theme domain contributed to the practice of plagiarism.

Author Biographies

Maria Fátima Alves, Federal University of Campina Grande

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professora da Unidade Acadêmica de Educação(UAEd/UFCG).Também atua como professora no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (POSLE-UFCG) e desenvolve pesquisas voltadas para diversos temas no âmbito da Linguística Aplicada: leitura, escrita, gêneros textuais e letramento acadêmico.

Lucielma de Oliveira Batista Magalhães de Moura, Federal University of Campina Grande

Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande -- UFCG (2015); Especialista em Princípios Organizacionais da Língua e Funcionamento Textual-Discursivo pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2014); Graduada em Letras - Língua Portuguesa - pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2011). Tem desenvolvido estudos vinculados à Linguística Aplicada com ênfase no tema de escrita, especificamente a escrita de gêneros acadêmicos na perspectiva da Sociorretórica e dos Novos Estudos dos Letramentos; ensino de Português como língua materna e formação de professores de Português.

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Published

2016-09-27

Issue

Section

Articles