The film adaptation of an american tragedy and Othello in match point

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2017v70n1p161

Abstract

The aim of the present article is to recover the history of the cinematic adaptations of the novel An American Tragedy (1925), by Theodore Dreiser, reinstating the discussions of the drowning scene. Sergei Eisenstein’s writings on the possibilities of the use of the interior monologue in films and Bertolt Brecht’s remarks on the role of the soundtrack in Dreiser’s novel adaptation offer an important entry into the analysis of the film Match Point (2005), by Woody Allen. In Match Point, the use of the soundtrack, in particular the collage with the opera Othello (1887), by Giuseppe Verdi, instigates the spectator to reflect on the narrative possibilities of film adaptation.

Author Biography

Ana Paula Bianconcini Anjos, São Paulo University

Ana Paula Bianconcini Anjos é professora da área de Inglês do Departamento de Letras Modernas na Universidade de São Paulo. Possui doutorado e mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pelo mesmo departamento.

References

ANJOS, Ana Paula Bianconcini. Capital financeiro e empreendedorismo: considerações sobre o sujeito contemporâneo em Match Point, de Woody Allen. 2010. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-20092010-143226/. Acesso em 2015-08-13.

ASSIS, Machado de. “Dom Casmurro”. In: Obras completas – vol.1. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.

BRECHT, Bertolt (1898-1956). “Texts and Fragments on the Cinema (1919-1955)”. In: Brecht on film and radio – transl. and edited by Marc Silberman. Rayleigh, Essex: Methuen, 2000.

_____. Brecht on theatre: the development of an aesthetic; trad. e edit. John Willett. Nova Iorque: Hill and Wang, 1977.

CALDWELL, Helen. Otelo brasileiro de Machado de Assis: um estudo de Dom Casmurro / Helen Caldwell; trad. Fábio Fonseca de Melo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

CLÉMENT, Catherine. A ópera ou a derrota das mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

DONIZETTI, Gaetano. O Elixir do Amor / tradução Manuel Rosa. Lisboa: Série Óperas Imortais, Editorial Notícias, 198?, pp.24-25.

DREISER, Theodore. An American tragedy (1925). New York: Signet Classic, 2000.

EISENSTEIN, Sergei. “Sirva-se!” [1932]. In: A forma do filme. Apresentação, notas e revisão técnica de José Carlos Avelar; tradução de Teresa Otoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

KOBBÉ, Gustave. O livro completo da ópera. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1997, pp.261-263.

SINFIELD, Alan. “Cultural materialism, Othello, and the politics of plausibility”. In: Faultlines: cultural materialism and the politics of dissent teading. Berkeley: University of California Press, 1992.

XAVIER, Ismail. “O olhar e a voz: a narração multifocal do cinema e a cifra da História em São Bernardo”. In: Literatura e Sociedade, São Paulo, v. 2, pp. 126-138, 1997.

WILLIAMS, Raymond. Tragédia moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

Published

2017-01-27

Issue

Section

Articles