A study of diacritical marks in writing acquisition: orthography and phonology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p223

Abstract

This paper discusses the criteria used by third and fifth graders who attend a public school, in Pelotas, RS, Brazil, regarding the function of diacritical marks in the writing system. Considering the close relationship between prosodic stress and the rules of use of diacritical marks, the study reported in this paper aimed at investigating children's hypotheses concerningthese orthographic devices. Data were collected by a controlled writing instrument, which was especially designed for this research, and by clinical interviews guided by the Piagetian method (Carraher, 1989). After completing awriting task, children were induced to explain the reasons that led them to usediacritics in their spelling. The analysis of data on their written production showed that children got the diacritical mark right, mainly in contexts in which alternation of vowel timbre could occur, that is, in medium and low medium vowels. Results of the interviews highlighted the emergence of criteria based on acoustic and graphic aspects. The analysis allowed us to define a hierarchy of acoustic criteria, i. e., vocalic timbre, vowel duration and prominence.

References

AMARAL, M. P. do. As proparoxítonas: teoria e variação. Tese (Doutorado em Letras (Linguística Aplicada)) Faculdade de Letras, PUCRS, Porto Alegre/RS, 2000.

BISOL, L. O acento e o pé binário. Letras de Hoje (98). Porto Alegre/RS: PUCRS, v.29, n.4, p.25-36, 1994.

BISOL, L. O acento e o pé métrico binário. Cadernos de Estudos Linguísticos, n. 22, p.69-80. Campinas/SP: UNICAMP, 1992.

CAGLIARI, L. C. Elementos de Fonética do Português Brasileiro. São Paulo: Paulistana. 2007.

CAMARA JR., J. M. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1970.

CARRAHER, T.N. O método clínico: usando os exames de Piaget. São Paulo: Cortez, 1989.

CLEMENTS, G. N. Place of articulation in consonants in vowels: a unified theory. Working Papers of the Cornell Phonetics Laboratory, n.5, 1991.

COLLISCHONN, G. A sílaba em português. In: BISOL, L. (Org.) Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro.4.ed. revista e ampliada. Porto Alegre/RS: EDIPUCRS, 2005.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1985.

HAYES, B. Metrical Stress Theory: Principles and Case Studies. Chicago: University of Press, 1995.

HYMAN, L. M. A Theory of Phonological Weight. Dordrecth: Foris, 1985.

MEILLET, A. Introduction a L’étude Comparative des Langues Indo Européennes. Paris: Librairie Hachette, 1903 [1908].

MIRANDA, A.R.M. Aquisição da linguagem: escrita e fonologia. In. LAZZAROTO-VOLCÃO C. e FREITAS M.J. (orgs.). Estudos em Fonética e Fonologia – coletânea em homenagem a Carmen Matzenauer. Curitiba: CRV, 2018.

MIRANDA, A.R.M. A fonologia em dados de escrita inicial de crianças brasileiras. Linguística (Madrid), v. 30, p. 45-80, 2014.

MIRANDA, A.R.M. Reflexões sobre a fonologia e a aquisição da linguagem oral e escrita, Veredas (UFJF), online, 16, p.118-135, 2012.

MIRANDA, A.R.M. Os dados de aquisição oral e escrita e o estatuto das codas mediais do português. In: FERREIRA-GONÇALVES, G.; KESKE-SOARES, M.; BRUM-DE-PAULA, M (Org.). Estudos em Aquisição Fonológica. Santa Maria: Pallotti, 2009.

NEY, L. A. G; MIRANDA, A. R.M. A utilização do acento gráfico nos dados de escrita inicial e as propostas metodológicas nos livros didáticos de língua portuguesa: um estudo à luz da fonologia. Anais do XV Endipe, Belo Horizonte, UFMG, 2010.

NEY, L. A. G. Acento gráfico e prosódico: um estudo sobre as hipóteses de crianças dos anos iniciais. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UFPel, Pelotas/RS, 2018.

NEY, L. A. G. Acentuação gráfica na escrita de crianças de séries iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, UFPel, Pelotas/RS, 2012.

PIAGET, J. A epistemologia genética. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 1972.

WETZELS, L. Mid vowel neutralization in Brazilian Portuguese. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas, n. 23, p. 19-56, 1992

Published

2019-10-07