Public early literacy policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p271

Abstract

In the 2016 National Early Literacy Assessment (ANA) (INEP, 2017), 2,160,601 students from Brazilian public schools were evaluated at the end of the 3rd year of the Early Literacy Cycle, in reading and writing, among which only 12.99% reached the aimed level (4) in reading and only 8.28% reached the aimed level (5) in writing. However, in Lagarto city (Sergipe State), which, according to the aforementioned evaluation, had ranked last in Brazil, with only 3.02% of students at the aimed level in reading, and penultimate place in writing, with only 1.84%, things became quite different. Being taught by Scliar Early Literacy System, seventy children were reading with fluency and comprehension and, above all, with pleasure, by the end of the first year, in 2017. I analyze two documents on early literacy public policies: The final version of the Common National Curricular Base (BRAZIL, MEC 2017) and the decree 9.765 of April 11, 2019, which establishes the National Literacy Policy and Iexplain why the lack of knowledge about advances in sciences such as linguistics, psycholinguistics, neuropsychology and neuroscience leads to failure in early literacy.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Dezembro 2017. Disponível em < BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site >. Acesso em 25 ago. 2019.

BRASIL. Decreto 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Decreto/D9765.htm. Acesso em 25 ago. 2019.

COSTA SANTOS, P. L. V. A.; GROSSI CARVALHO, A. Sociedade da informação: avanços e retrocessos no acesso e no uso da informação. Informação & Sociedade: Estudos, 19, 1, 45-55, 2009.

DEHAENE, S.Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução e supervisão: Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

EIMAS, P. D.; SIQUELAND, E. R.; JUSCZYK, P.; VIGORITO, J. Speech perception in infants. Science, New Series, v. 171, n. 3968, 303-306, 1971.

HANUSHEK, E. A.; WOESSMANN, L. Universal basic skills: what countries stand to gain. Paris: OECD. 2015. Disponível em: . Acesso em 10 out. 2015.

INAF. 5o Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional - Um diagnóstico para a inclusão social pela educação (Avaliação de Leitura e Escrita). São Paulo: IBOPE/Instituto Paulo Montenegro/Ação Educativa, 2009.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério de Educação. Sistema de avaliação da educação básica - Avaliação Nacional de Alfabetização. (2017).Disponível em <http://portal.mec.gov. br/index.php? Option =com docman&view=download&alias=75181-resultados-ana-2016-pdf& category _slug = outubro-2017 -pdf&Itemid=30192>. Acesso em 26 out. 2017.

JENKINS, J. J. ; LIBERMAN, A. M. Background to the conference. In I. J. Kavanagh & I. G. Mattingly (Eds.), Language by ear and byeye. The relationships between speech and reading. Cambridge, Mass. M. I. T., 1-2, 1972.

MORENO, A.Brasil cai em ranking mundial de educação em ciências, leitura e matemática. Educação. 2016. Disponível em <https://g1.globo.com/educacao/noticia/brazil-cai-em-ranking-mundial-de-educacao-em-ciencias-leitura-e-matematica.ghtml>. Acesso em 04 jun. 2018.

NADALIN, C. F. P. (s/d). Letramento, o vilão da alfabetização no Brasil. Disponível em http://comoeducarseusfilhos.com.br/blog/letramento-o-vilao-da-alfabetizacao-no-brasil/. Acesso em 27 ago. 2019.

OECD.PISA 2015 key findings for Brazil. PISA. Programme for International Student Assessment. 2016.Disponívelemhttp://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-brazil.htm. Acesso em 24 ago. 2019.

SAUSSURE, F. de. Cours de Linguistique Générale. Publicado por C. Bally; A. Sechehaye, com a colaboração de A. Riedlinger. Ed. crítica preparada por Tulio de Mauro. Paris: Payot, 1972.

Scliar-Cabral, L. Sistema Scliar de Alfabetização - Fundamentos. Florianópolis: Lili, 2013.

Scliar-Cabral, L.Aventuras de Vivi. Florianópolis: Lili, 2014.

Scliar-Cabral, L. Sistema Scliar de Alfabetização - Roteiros para o professor: Módulo 1. Florianópolis: Lili, 20181.

Scliar-Cabral, L. Sistema Scliar de Alfabetização - Roteiros para o professor: Módulo 1 ANEXOS, volume 2. Florianópolis: Lili, 2018b.

Scliar-Cabral, L. Sistema Scliar de Alfabetização – Fundamentos da Escrita. Florianópolis, Editora Lili.

Scribner, S.; Cole, M. The psychology of literacy. Cambridge, Inglaterra: Harvard University Press, 1981.

Viana, A. R. G. Ortografia Nacional. Simplificação e uniformização das ortografias portuguesas. Lisboa: Livraria Editora Viúva Tavares Cardoso, 1904.

Published

2019-10-07