Representations of learning languages in visual narratives: what the images of English school sites show

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p129

Abstract

This article is about the discourse on learning languages construed and transmitted by images in websites of private schools specialized in foreign languages teaching, evidencing the representations construed by these establishments to society. The argument favors the consideration of images in language studies, and the theoretical basis adopted includes the socio-semiotic approach to language, the Grammar of Visual Design, and the concept of social representation. The corpus analysis evidences the representation of the learning in optimal conditions of comfort, homogeneity, with the presence of resources and diverse instruments, in which the student is an agent of processes related to linguistic reception. It is concluded that these visual narratives contribute to the idea widely spread in society that the ideal language learning  happens in private specialized schools and is reserved for few people.

Author Biography

Renato Caixeta da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Professor titular Inglês do Departamento de Linguagem e Tecnologia do CEFET-MG; professor da Educação Profissional, da graduação em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (POSLING) do CEFET-MG.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Linguística Aplicada, Ensino de Línguas e Comunicação. 4 ed. Campinas: Pontes Editores, Arte Língua, 2011.

BARCELOS, A. M. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino,v.9, n.2, jul./dez. 2006, p.145-175.

CORACINI, M. J. F. O discurso publicitário sobre escolas de línguas e a constituição da identidade. Letras & Letras, Uberlândia, 19 (1) jan./jun. 2003, p. 53-74.

COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CUNHA, S. V. R. Qual o lugar dos materiais visuais na pesquisa em educação? Educação em Revista. Belo Horizonte: vol. 31, n.1, janeiro – março/2015, p.98-120.

DONDIS, D. A Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fonte, 2006.

DUTRA, Deise Prina. Formação de professores: colaboração sem fronteiras. In. FERREIRA, Maria Cristina F. Dalacorte; REICHMANN, Carla Lynn; ROMERO, Tania Regina de Souza (org.) Construções Identitárias de Professores de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 2016, pp. 87-102.

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In.: BAUER, M.W. & GASKELL, G. (org.) Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som – um manual prático. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 64-89

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2 ed. London: Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K & MATHIESSEN, C. An Introduction to Functional Grammar. 3 ed. London: Hodder Education, 2004.

HEMAIS, B. Genres in English Language Course Books: Teaching Words and Images. In.: GONÇALVES, G.R.; ALMEIDA, S.G.; PAIVA, V.L.M.O; JÚNIOR, A.S.R. New Challenges in Language and Literature. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009, pp. 67-80.

JODELET, D. Répresentation sociale: phénomènes, concept et théorie. In.: MOSCOVICI, S. (ed.) Psychologie Sociale. 5 ed. Paris: PUF Fondamental, Presses Universitaires de France, 1995, p. 357-378.

JOLY, M. Introdução à Análise de Imagem. Lisboa, Ed.70, 2007.

KAWAKAMI, T.T.; VEIGA, A.I.M. A popularização da fotografia e seus efeitos: Um estudo sobre o a disseminação da fotografia na sociedade contemporânea e suas consequências para os fotógrafos e suas produções. Projética - Revista Científica de Design: Londrina, v.3, n.1 l, julho 2012, p. 168-182.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse. Continuun Books, 2001.

KRESS, G & VAN LEEUWEN, T. Reading Images – the grammar of visual design. 2 ed. London, New York: Routledge, 2006.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York, London: Routledge, 2010,

MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: Investigações em Representações Sociais. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

NATIVIDADE, C.; PIMENTA, S. A Semiótica Social e a Multimodalidade. In.: PIMENTA, S; LIMA, C. H. P; AZEVEDO, A. M. T. Incursões Semióticas: teoria e prática de Gramática Sistêmico-Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso. Rio de Janeiro: Livre Expressão Editora, 2009.

OLIVEIRA, P. R. O Processo de escolha do livro didático de História numa perspectiva discursiva. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, 2015.

PIMENTA, S. A Semiótica Social e a Semiótica do Discurso de Kress. In.: MAGALHÂES, C. Reflexões sobre a Análise Crítica do Discurso. Belo Horizonte: FALE / POSLIN / UFMG, 2001, pp. 185-206.

PIMENTA, S; LIMA, C. H. P; AZEVEDO, A. M. T. Incursões Semióticas: teoria e prática de Gramática Sistêmico-Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso. Rio de Janeiro: Livre Expressão Editora, 2009.

REPOLÊS. M. C. P. Coleções didáticas de Língua Inglesa/ PNLD: a apropriação do material didático por professores e alunos de escolas públicas mineiras. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, 2019.

RIOS, S. O.; COSTA, J. M. A.; MENDES, V. L. P. A fotografia como técnica e objeto de estudo na pesquisa qualitativa. Discursos fotográficos, Londrina, v.12, n.20, jan./jul. 2016, p.98-120.

SÁ, C. P. A Construção do Objeto de Pesquisa em Representações Sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1998.

SILVA, E. R.; ABUD, M. J. M. & CASTRO, S. T. R.(org.) Representações docentes e discentes em contextos educativos. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2010.

SILVA, R. C. Representações do livro didático de inglês: análise dos discursos de produtores e usuários com base na linguística sistêmico-funcional. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: PUC-Rio Departamento de Letras, 2012.

VAN LEEUWEN, T. Ten reasons why linguists should pay attention to visual communication. In.: LE VINE, P.; SCOLLON, R. Discourse and Technology: multimodal discourse analysis. Washington D.C., Georgetown University Press, 2004, pp. 7-19.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London / New York: Routledge, 2005.

Published

2020-01-31