Oral skill development through the use of digital technologies: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p153

Abstract

The present article consists of a qualitative, descriptive-interpretative  systematic review, whose objectives are (1) to present which teaching-learning approaches are most used in the development of oral skills through digital technologies; (2) investigate which tools are the most used to develop oral skills in digital environment; (3) what aspects of orality are being the most studied and (4) what possibilities and restrictions are indicated. We analyzed 56 papers, among articles, dissertations and thesis collected from three databases. The implications of this work also point to research gaps in the area, such as the absence of studies on critical perspectives in the work with technology and orality, and the lack of research that deals with the question of orality via ICT in the initial and continuing training of LE teachers.

References

ANÇÃ, Maria Helena. Da Língua Materna à Língua Segunda. Noesis, nº 51, 1999, p. 14-16.

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990. 211p.

BERDUGO, M. (2001). Integración de tecnologias multimedia em la enseñanza de lenguas. In: Revista Lenguaje nº 28. Pp. 84-107.

CASTRO, A. A. Revisão sistemática e meta-análise. 2001. Disponível em: http://metodologia.org/wp-content/uploads/2010/08/meta1.PDF; acesso em 14 dez. 2018.

CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão?. In: LEFFA, V. J. et al. O Professor de Línguas Estrangeiras: construindo a profissão.. 2. ed. Pelotas: EDUCAT, 2008, p. 23-43.

CHAPELLE, C. English Language Learning and Technology. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2003.

CRYSTAL, D. Language and the Internet. 1 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

DE-LA-TORRE-UGARTE-GUANILO, M. C.; TAKAHASHI, R. F.; BERTOLOZZI, M. R. Revisão sistemática: noções gerais. Revista da Escola de Enfermagem USP, São Paulo, v. 45, n. 5, p. 1260 - 1266, out. 2011.

HYMES, D. H. On Communicative Competence. In: PRIDE, J. B.; HOLMES, J. Sociolinguistics. Baltimore, USA: Penguin Education, Penguin Books Ltd, 1972, p.269-293.

KERN, R; WARSCHAUER, M. Introduction: theory and practice of network-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

KRAMSCH, C. Cultura no ensino de língua estrangeira. Tradução de Orison Marden Bandeira de Melo Júnior. Bakhtiniana, São Paulo, 2017.

KRASHEN, S. The Input Hypothesis: issues and implications. 4.ed. New York: Longman, 1985.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy.TESOL Quarterly, 35, 2001, 537–560.

LEFFA, V. J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista de Estudos da Linguagem. Vol. 20, n. 2, p. 389-411, jul/dez. 2012.

LEVELT, W. J. M. Speaking: From intention to articulation. Cambridge, MA: MIT Press, 1989.

LEVELT, W. A Blueprint of the speaker. In: BROWN, C.; HAGOORT, P. The neurocognition of language. Oxford: Oxford Press, 1999.

LEVY, M. Computer-Assisted Language Learning: Context and conceptualization. Oxford: Clarendon Press, 1997.

LEVY, M; HUBBARD, P. Why call CALL “CALL”?. Computer Assisted Language Learning, vol. 18, n. 3, p. 143 – 149, jul. 2005.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. IN:MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais. São Paulo: Cortez, 2010, p. 15-80.

MARTINS, C.M.M.J.; MOREIRA, H. O campo CALL (Computer Assisted Language Learning): definições, escopo e abrangência. Calidoscópio, vol. 10, n. 3, p. 247-255, set/dez 2012.

MOROSOV, I.; MARTINEZ, J. Z. Metodologia do ensino de língua portuguesa e estrangeira. Curitiba: IBPEX, 2008.

MUÑOZ, C.; ARAÚJO, L.; CEIA, C. Aprender uma segunda língua. 1ª ed. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos, 2011.

PREUSS, E. O. Habilidade oral em L2: da cognição à interação. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, n. 2, p. 167-186, jan. 2014.

RICHARDS, J. C. & RODGERS. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

RODRIGUES, R. H.; CERUTTI-RIZZATTI, M. E. Linguística Aplicada: ensino de língua materna. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.

RODRIGUES, R. R.; ORTIZ-PREUSS, E. Habilidade oral em L2: percepções de docentes e discentes. Odisseia, Natal, v. 2, n. 1, p. 72-92, jan. 2017.

SIEMENS, G. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. 2004. Disponível em <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>. Acesso em 20 maio 2019.

SWAIN, M. Communicative competence: Some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. In S. Gass & C. Madden (Eds.), Input in second language acquisition (pp. 235–253). Rowley, MA: Newbury House, 1985.

WALKER, A.; WHITE, G. Technology Enhanced Language Learning. 1 ed. Oxford: Oxford University Press, 2013.

Published

2020-01-31