Principles of curation of Open Authoring Systems of English as a Second Language in Electronic Learning Organizer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80087

Abstract

With or without knowledge of what content curation means, teachers of English as a Second Language (IL2) make use of numerous digital curation practices of teaching materials for language teaching. Bearing in mind that such actions can be optimized by online technologies, especially by Open Authoring Systems (OAS), we aim to analyze curatorial practices as applied to the Electronic Learning Organizer (ELO), a free-access cloud authoring tool available for language teachers. With the theoretical support of research on digital curation, we developed a study of an applied nature, with qualitative orientation, using the five principles of digital curation as proposed by Deschaine and Sharma (2015): collection, categorization, critiquing, conceptualization and circulation. The results indicate that ELO incorporates the five principles, although some resources and tools for this practice can be improved.

Author Biography

Alan Ricardo Costa, Universidade de Santa Cruz do Sul

Doutor em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Graduado em Letras - Espanhol e literaturas de língua espanhola, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), e em Letras - Português/Inglês e respectivas literaturas, pela Universidade Cesumar (Unicesumar). Especialista em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), e em Educação a Distância (EaD) e Tecnologias Educacionais, pelo Centro Universitário de Maringá (Unicesumar). Mestre em Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (UCPel).

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Published

2021-09-08