Affordances of the prototype “Teaching English to teachers”

contributions from social justice perspective, antiracist education and the web curriculum to English classes in teacher education programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80548

Abstract

In this perspective, this article aims to present the affordances perceived by the researcher-authors and teachers in training during the implementation of a prototype produced for the English language classes of an English language course based on the principles of social justice. The research is qualitative of interpretative nature and the data collected in the implementation with English language students are analyzed through the concept of affordances (VAN LIER, 2000; EL KADRI, 2018). The results show that the participants identify as affordance the reflection on the subjects discussed, the questioning of oppressive relations in society, the feeling of motivation to fight against discrimination and racism, the learning of technological tools, and the use of new technologies in a reflexive and creative way.

Author Biography

Thaíza Zancopé, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em EStudos da Linguagem na Universidade Estadual de Londrina. Mestre em Letras Estrageiras Modernas, pela UEL. Coordenadora pedagogico de instituto de línguas. 

References

ADAMS, M.; BELL, L. A. (ed.). Teaching for diversity and social justice. Londres: Routledge, 2016.

ALMEIDA, M. E. B. A tecnologia precisa estar presente na sala de aula. Educar para Crescer, São Paulo, 2014.

BELL, L. A. Theoretical foundations for social justice education. In: ADAMS, M.; BELL, L.; GRIFFIN, P. (ed.). Teaching for diversity and social justice: a sourcebook. New York: Routledge, 1997. p. 3–15

BORDIEU, P. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

BRAGA, J. On the wings of mobility: a study on affordanceaffordances in teacher education. In: CONGRESSO MUNDIAL DE LINGUÍSTICA APLICADA INOVAÇÕES E DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS NA LINGUÍSTICA APLICADA, 18., 2017, Rio de Janeiro. Apresentação oral... Rio de Janeiro: ALBA, UFRJ, 2017.

CAVALLEIRO, E. Educação anti-racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 141-160.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research methods in education. 5. ed. London: Routledge Falmer, 2000.

AUTOR 1, A. Affordances percebidas do Teletandem na/para formação de professores de língua inglesa. 2018. 117 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

FERREIRA, A. J. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 21, n. 46, p. 275-288, 2012.

FERREIRA, A. J. What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 10, n. 1, p. 211-233, 2007.

FILATRO, A.; PICONEZ, S. Planejamento, design, implementação e avaliação de programas de educação on-line. Curitiba: Escola de Governo do Paraná, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GODWIN-JONES, R. Optimising web course design for language learners. In: FELIX, U. (Ed.). Language learning online – towards best practice. Lisse, The Netherlands: Swets&Zetlinger, 2003. p. 43-56.

HACKMAN, H. W. Five essential components for social justice education. Equity & Excellence in Education, Londres, v. 38, n. 2, p. 103-109, 2005.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond methods: macrostrategies for language teaching. New Haven: Yale University Press, 2003.

LAMY, M. N.; HAMPEL, R. Online Communication in Language Teaching and Learning. London: Palgrave Macmillan, 2007.

LEFFA, V. J. Como produzir materiais para o ensino de línguas: produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: EDUCAT, 2003.

LOPES, L.P.M. Inglês no mundo contemporâneo: ampliando oportunidades sociais por meio da educação. In: TESOL INTERNATIONAL RESEARCH FOUNDATION SIMPÓSIO, São Paulo, 2005.

MARSARO-PAVAN, F. Dos livros didáticos aos protótipos de ensino: em direção a um web-currículo. Revista Triângulo, Uberaba, v. 10, n. 1, p. 96-111, 2017.

MARZARI, G. Q.; LEFFA, V. J. O letramento digital no processo de formação de professores de línguas. Tear: revista de educação ciência e tecnologia, Canoas, v. 2, n. 2, 2013.

MELO, G. C. V. O lugar da raça na sala de aula de inglês. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 7, n. 17, p. 65-81, 2015.

MOSLEY, M. "‘That really hit me hard’: moving beyond passive anti‐racism to engage with critical race literacy pedagogy." Race Ethnicity and Education 13.4 (2010): 449-471.

PAIVA, V. L. M. Aplicativos móveis para aprendizagem de língua inglesa. Polifonia, Cuiabá, v. 24, n. 35, p.10-31, 2017.

ROJO, R. H. R. Entre plataformas, ODAs e protótipos: novos multiletramentos em tempos de WEB2. The ESPecialist, São Paulo, v. 38, n. 1, 2017.

ROJO, R. H. R; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola editorial, 2012

ROJO, R. H. R; MOURA, E. Novos multiletramentos e protótipos de ensino: por um web-currículo. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, 2016a.

SANTOS, B. Justiça social e letramento crítico: reflexões sobre o ensino de inglês como língua adicional no projeto casas de cultura no campus da UFAL. 2018. Dissertação (Mestrado em letras e linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018.

SILVA, A. T. Affordance e restrições na interação interpessoal escrita online durante a aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2015. 342 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades.

VAN LIER, L. From input to affordance: Social-interactive learning from an ecological perspective. In: LANTOLF, J. P. (Ed.). Sociocultural theory and second language learning: Recent advances. Oxford: Oxford University Press, 2000.p. 245-259.

VAN LIER, L. The ecology and semiotics of language leaning: a sociocultural perspective. Boston: Kluwer Academic Publishers, 2004a.

WARSCHAUER, M.; KERN, R. Theory and Practice of Network-based Language Teaching. In: WARSCHAUER, M.; KERN, R. (Ed.). Network-based Language Teaching: Concepts and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. p. 1-19.

AUTOR 2,

AUTOR 2, T.; AUTOR 1, M.S.

Published

2021-09-08