Active Methodologies and digital resources for L2 teaching: A review in ways and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80662Abstract
This article is a report of an extension course on Active Methodologies and Blended Learning with trainee teachers and which objective was preparing the trainees for the challenges of working as teachers in an online language course offered during the Covid-19 pandemic. In order to do so, we present a brief summary of the main concepts of Active Methodologies and Blended Learning (STAKER; HORN, 2015; BACICH et al, 2015; MATTAR, 2017; BACICH; MORAN, 2018) and how the course was developed by the researcher. The implications of such work highlight contributions that the Active Methodologies bring to the field of L2 teaching, as well as the need that this theme be present in teacher training courses, especially in the initial and continuing education of teachers of L2 as a way of reconsidering teaching and learning, and their contribution for a thoughtful integration of digital resources in the pedagogical practice.
References
BACICH, L., NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. (orgs.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BACICH, L.; MORAN, J. (orgs.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. 2 ed. Porto Alegre: Penso, 2012. 200 p.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
BOGDAN, R., BIKLEN, S. A Investigação Qualitativa em Educação. Porto, Porto Editora, 1994.
COUTINHO, C.; LISBÔA, E. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Vol. XVIII, no 1, 201, pp. 5 - 22.
DEWEY, J. Experience & Education. New York: Free Press, 2015.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268-288, dez. 2017.
FAEZ, F.; TAVAKOLI, P. Task-Based Language Teaching. ELT Development Series. TESOL Press, 2019.
FINARDI, K.; MENDES, A. R. (2017). Formação de professores para uso de metodologias ativas e híbridas através do MALL. Hipertextus Revista Digital, 16, 52-74, jun.
FUNDAÇÃO TELEFÔNICA. Inovaeduca – Práticas para quem quer inovar na educação. 2016 Disponível em: http://fundacaotelefonica.org.br/wp-content/uploads/pdfs/INOVA-ESCOLA.pdf
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
KIELING, H. dos S. (2017). Blended learning no ensino de inglês como Língua Estrangeira: um estudo de caso com professoras em formação. 84f. (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Letras. Pelotas: Universidade Católica de Pelotas.
LEFFA, V. J. Aprendizagem de línguas mediada por computador. In: Pesquisa em Linguística Aplicada. Temas e Métodos. Pelotas: Educat, 2006.
MATTAR, J. Metodologias Ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. 1 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
VAN LIER, L. The ecology and semiotics of language learning: a sociocultural perspective. Monterey: Kluwer Academic Publishers, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Helena dos Santos Kieling, Rafael Vetromille-Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
