Active Methodologies and digital resources for L2 teaching: A review in ways and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80662

Abstract

This article is a report of an extension course on Active Methodologies and Blended Learning with trainee teachers and which objective was preparing the trainees for the challenges of working as teachers in an online language course offered during the Covid-19 pandemic. In order to do so, we present a brief summary of the main concepts of Active Methodologies and Blended Learning (STAKER; HORN, 2015; BACICH et al, 2015; MATTAR, 2017; BACICH; MORAN, 2018) and how the course was developed by the researcher. The implications of such work highlight contributions that the Active Methodologies bring to the field of L2 teaching, as well as the need that this theme be present in teacher training courses, especially in the initial and continuing education of teachers of L2 as a way of reconsidering teaching and learning, and their contribution for a thoughtful integration of digital resources in the pedagogical practice.

Author Biography

Rafael Vetromille-Castro, Universidade Federal de Pelotas

Graduado em Letras pela Universidade Federal de Pelotas (1998), Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (2003) e Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Letras stricto sensu - o qual coordenou nos biênios 2010/2012 e 2013/2015 - e professor associado na área de língua inglesa do Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua na área de Linguística Aplicada, tendo especial interesse de pesquisa na Aprendizagem de Línguas Mediada por Computador (CALL), no desenvolvimento linguístico e nas Teorias da Complexidade e do Caos. Em 2011, atuou como consultor junto à FAPERGS, na área de Letras e Artes. É membro do grupo de trabalho "Linguagem e Tecnologias" da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística - ANPOLL. De 2014 a 2015, integrou o Núcleo Gestor do Programa Idiomas sem Fronteiras (IsF/MEC) como vice-presidente na área de uso de tecnologias para educação e ensino de idiomas. Desenvolveu projeto de pós-doutorado como pesquisador visitante na University of California/Berkeley, sob a supervisão da Dra. Claire Kramsch, no período de agosto de 2015 a junho de 2016, pelo Programa Pesquisa Pós-doutoral no Exterior/CAPES. Atualmente é Coordenador da Pós-Graduação junto à Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação da Universidade Federal de Pelotas (PRPPGI/UFPel).

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Published

2021-09-08