Genders, sexualities, and languages:

plural concepts for decolonial approaches in English language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2022.e84524

Keywords:

Decoloniality, Intersectionality, Teacher Education, Genders, Sexualities

Abstract

This article, anchored in Critical Applied Linguistics (MUNIZ, 2016), questions colonial discourses on gender and sexualities in Brazil and highlights the importance of bringing these discussions into English language classes. The research sought in decolonial (GROSFOGUEL, 2008; WALSH, 2013) and intersectional studies (AKOTIRENE, 2019; LORDE, 2019; 2020) concepts and understandings to unveil and denaturalize sexist and LGBTphobic discourses, and to point out paths towards a decolonial pedagogy, starting from raising English language teachers' awareness. Netnography (TAFARELO, 2014) was used as a tool for data collection, and the autoethnographic method (ADAMS; ELLIS; JONES, 2017) enabled important processes of understanding and self-reflection.

Author Biographies

Jaqueline Santos de Souza, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Jaqueline Souza é Mestre e Doutoranda em Língua e Cultura (UFBA), Graduada em Letras com Inglês (UCSAL), leciona Língua Portuguesa e Inglesa na rede pública de Salvador e Lauro de Freitas-BA, além de Português como Língua Estrangeira (PLE). Desenvolve pesquisas no campo da Linguística Aplicada direcionadas ao ensino de línguas numa perspectiva decolonial, também integra a Rede Kunhã Asé de Mulheres na Ciência e a Rede de Pesquisadores Negres de Estudos da Linguagem (REPENSE).

Daniel Vasconcelos Brasileiro Oliveira, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Daniel Vasconcelos B. Oliveira é graduado em Letras (UFBA, 2014), mestre em Língua e Cultura (UFBA, 2017) e está cursando doutorado - Língua e Cultura (UFBA). Também é graduado em Direito pela Universidade Católica do Salvador (2004) e é especialista em Direito do Estado pela Faculdade Baiana de Direito e Juspodivm (2008). É professor da Universidade Federal da Bahia (Instituto de Letras - UFBA) e é advogado supervisor voluntário (CEJUSC-TJ/BA), atuando como mediador Judicial (CNJ) em demandas envolvendo Direito de Família e pequenas causas cíveis.

References

ADAMS, Tony; ELLIS, Carolyn; JONES, Stacy Holman. Autoethnography. The International Encyclopedia of Communication Research Methods, 2017, p 1-11. DOI: 10.1002/9781118901731.iecrm0011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318858682_Autoethnography. Acesso em: 28 Maio 2021.

AKOTIRENE, Carla. Insterseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. Coleção Feminismos Plurais.

ARGÜELLO PARRA, Andrés. Pedagogía decolonial: trazos para la construcción de un paradigma-otro desde la educación. Correo del Maestro, Brisa Naucalpan, v. 226, n. 19, p. 28-37, 2015. Disponível em: https://issuu.com/edilar/docs/cdm-226/s/12027457 Acesso em: 26 Maio 2021.

BAPTISTA, Lívia Maria Tiba Rádis; LÓPEZ GOPAR, Mario Enrique. Educação crítica, decolonialidade e educação linguística no Brasil e no México. Letras & Letras, v. 35, n. especial, p. 1-27, 23 out. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/LL63-v35nEsp2019-1. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/49261. Acesso em: 29 Maio 2021.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/wKkj6xkzPZHGcFCf8K4BqCr/?lang=pt. Acesso em: 31 Maio 2021.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020.

BÍBLIA SAGRADA. Tradução João Ferreira de Almeida. Barueri, SP: Sociedade Bíblica do Brasil, 2017.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

CAMPOS, Pedro Henrique Oliveira de.; MUNIZ, Kassandra da Silva. Performatividade linguística e educação: quando dizer é agir sobre o outro. Revista Diálogos, n. 20, p. 421-437, set./out. 2018. Disponível em: http://www.revistadialogos.com.br/Dialogos_20/Dial_20_Campos_Muniz.pdf Acesso em: 01 Jun. 2021.

COSTA, José Junio da. A educação segundo Paulo Freire: uma primeira análise filosófica. Theoria, v. 7, n. 18, p. 72-88, 2015. Disponível em: https://www.theoria.com.br/edicao18/06182015RT.pdf. Acesso em: 29 Maio 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 Maio 2021.

CURIEL, Ochy. El régimen heterosexual y la nación. Aportes del lesbianismo feminista a la Antropología. La manzana de la discordia, v. 6, n. 1, pp. 25-46, 2011. DOI: https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v6i1.1507. Disponível em: https://manzanadiscordia.univalle.edu.co/index.php/la_manzana_de_la_discordia/%20article%20/view%20/1507 Acesso em: 31 Maio 2021.

DI CARLO, Josnei; KAMRADT, João. Bolsonaro e a cultura do politicamente incorreto na política brasileira. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p. 55-72, jul./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.34019/2318-101X.2018.v13.12431. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/issue/view/631. Acesso em: 29 Maio 2021.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.697 Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/697 Acesso em: 27 Maio 2021.

KLEIMAN, Angela. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (org.) Linguística Aplicada na Modernidade Recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013, p. 39-58.

LEAL, Mara Lucia et al. Pedagogias feministas e de(s)coloniais nas artes da vida. OuvirOUver, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 24-39, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV20-v13n1a2017-2. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/36982. Acesso em: 31 Maio 2021.

LORDE, Audre. Irmã outsider. Tradução Stephanie Borges. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

LORDE, Audre. Não existe hierarquia de opressão. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (org.) Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 235-238.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer - uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, ano 9, semestre 2, p. 541-553, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200012 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/64NPxWpgVkT9BXvLXvTvHMr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 Maio 2021.

LÖWY, Michael. Conservadorismo e extrema-direita na Europa e no Brasil. Serviço Social & Sociedade, n. 124, p. 652-664, out./dez. 2015. DOI: 10.1590/0101-6628.044. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314242667_Conservadorismo_e_extrema-direita_na_Europa_e_no_Brasil. Acesso em: 30 Maio 2021.

LUGONES, María. Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System, Hypatia, v. 22, n. 1, p. 186-209, Winter 2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4251730/mod_resource/content/0/heterosexualism%20and%20the%20colonail%20modern%20gender%20system%20maria%20lugones.pdf. Acesso em: 30 Maio 2021.

MÍGUEZ, Antón Castro. Letramentos queer na sala de aula de línguas estrangeiras: as potencialidades do cinema queer. In: TONELLI, Fernanda.; SOUZA, Lilian de. (orgs.) Linguística, Letras e Artes: culturas e identidades 2. Ponta Grossa – PR: Atena, 2021, p. 50-69. Disponível em: https://cdn.atenaeditora.com.br/artigos_anexos/cap5_93291e1809c09dea800070b6e01c73f79afda1c8.pdf Acesso em: 24 Ago. 2022.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola, 2006.

MUNIZ, Kassandra. Ainda sobre a possibilidade de uma linguística “crítica”: performatividade, política e identificação racial no Brasil. D.E.L.T.A., v. 32, n. 3, p. 767-786, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445063437589564459. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v32n3/1678-460X-delta-32-03-00767.pdf. Acesso em: 10 Maio 2021.

NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo negro: tensionando Interseccionalidades. In: BOAKARI, Francis Musa; SILVA, Francilene Brito da Silva; BATISTA, Ilana Brenda Mendes. (orgs.). Políticas Públicas e Diversidade [e-book]: Quem precisa de Identidade? Teresina: EdUFPI, 2020. p. 130-141. Disponível em: https://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/E_BOOK_10_NOV_2020_E_book_Pol%C3%ADticasP%C3%BAblicaseDiversidade20201111102658.pdf Acesso em: 28 Maio 2021.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Conceitualizando gênero: a fundação eurocêntrica de conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 171-182.

PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical introduction. Mahwah NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

PENNYCOOK, Alastair. Uma Linguística Aplicada Transgressiva. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

PEREIRA, Fernanda Mota. Education and literature: reflections on social, racial, and gender matters = Educação e literature: reflexões sobre questões sociais, raciais e de gênero. Tradução Monique Pfau. Salvador: EDUFBA, 2019.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo, SP: Parábola, 2008.

RICH, Adrienne. Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence. Signs, v. 5, n. 4, p. 631-660, Summer, 1980. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3173834?seq=1 Acesso em: 29 Maio 2021.

SARDENBERG, Cecilia Maria Bacellar. Conceituando “empoderamento” na perspectiva feminista. Transcrição revisada da comunicação oral apresentada no I Seminário Internacional Trilhas do Empoderamento de Mulheres-Projeto TEMPO, Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 5-10 jun. 2006. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/6848. Acesso em: 21 Maio 2022.

SILVA JÚNIOR, Antonio Carlos.; MATOS, Doris Cristina Vicente da Silva. Linguística Aplicada e o SULear: práticas decoloniais na educação linguística em espanhol. Revista Interdisciplinar Sulear, ano 2, n. 2. Edição Especial Dossiê SULEAR, p. 101-116, 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/Sulear/article/view/4154. Acesso em: 29 Maio 2021.

SILVEIRA, Bruna.; CAMELO, Pedro. E se Jesus Voltasse Como Uma Mulher Trans? Censura e Virada Conservadora Brasileira. Trabalho apresentado no GP Comunicação, Mídias e Liberdade de Expressão, XIX Encontro dos Grupos de Pesquisas em Comunicação, evento componente do 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2019. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-0799-1.pdf Acesso em: 28 Maio 2021.

SOLANO, Esther. A bolsonarização do Brasil. Democracia em risco?: 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Epistemologias do Sul. XXXVI Semana Galega de Filosofia. 2019 (1h. 04min. 53seg.) Vídeo publicado pelo canal Aula Castelao Filosofia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=i7P4uuDkuK8. Acesso em: 31 Maio 2021.

TAFARELO, Cláudia. Análise crítica entre Etnografia e Netnografia: métodos de pesquisa empírica. Artigo apresentado no 9° Interprogramas de Mestrado em Comunicação, 2014. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, pp. 1-11. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/Cl%C3%A1udia-Siqueira-C%C3%A9sar-Tafarelo.pdf Acesso em: 28 Maio 2021.

TOLENTINO, Juliana.; BATISTA, Nicole. Gênero, Sexualidade e Decolonialidade: reflexões a partir de uma perspectiva lésbica. Revista Três [...] Pontos (UFMG), v. 14, p. 46-51, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistatrespontos/article/view/15229 Acesso em: 30 Maio 2021.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

Published

2022-09-27