The black woman created in absence: dynamics of representation and composition of visuality by Rose Maxson in Fences

Authors

  • Luciana Soares de Medeiros UFSC - PPGLIT
  • Alessandra Soares Brandão UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2023.e92664

Keywords:

character design, controlling images, representation and representativeness, black women, cinema

Abstract

This article reflects on the dynamics of relations between representation and representativeness based on the analysis of the visual composition of the character Rose Maxson in Fences (2016), by August Wilson. It is a partial result of a documentary research that examined the visual elements — hair, makeup and costumes — that express the idea of femininity and bring materiality to the black female character of Fences, both in the text of the play and in its adaptation to cinema, describing similarities, differences and possible absences of visuality description, analyzing the collected content according to the concept of Controlling Images, developed by Patricia Hill Collins. The study explores a field of articulation between language and culture, focusing on how textual and audiovisual productions construct the images of black female characters. It thus to problematizes the relations between the cultural industry and the reinforcement of social places assigned to racialized bodies.

Author Biographies

Luciana Soares de Medeiros, UFSC - PPGLIT

- Doutoranda em Literatura pela UFSC - PPGLIT (2022) - pesquisa sobre relações entre literatura, cinema e imagens de controle a partir da descrição de visualidade de personagens negras femininas na filmografia de Viola Davis

- Doutora em Teatro pela UDESC - PPGT (2018-2022) - pesquisa sobre maquiadores/caracterizadores e sua relação com percepção (de cor, luz e sombra) e processo criativo (de identidades visuais de personagens para TV/teatro/cinema)

- Mestre em Saúde Pública - UFSC 2007 - pesquisa sobre Corpo, Sexualidade, Reprodução Humana e Bioética

- Especialista em Neuroeducação, Tradução de Inglês e Ensino de Inglês (2021) - estudos sobre o uso de produções cinematográficas como recursos de aprendizagem de idioma e desenvolvimento de conversação

- Especialista em Psicologia Clínica - Gestalt-Terapia (2009) - estudo sobre o Corpo na Gestalt Terapia

- Graduada em Letras/Inglês - UFSC 2022

- Graduada em Psicologia pela - UERJ 2004 - Bacharelado e Formação de Psicólogo

Alessandra Soares Brandão, UFSC

Alessandra Soares Brandão tem pós-doutorado pela Universidade de Leeds, Inglaterra. É professora do Curso de Cinema e dos Programas de Pós Graduação em Letras/Inglês (PPGI) e em Literatura (PPGLit) da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ANDERSON, G. Stars of FENCES win SAG Best Actor and Best Supporting Actress Awards. Black Theatre Matters, 2017. Disponível em: https://blacktheatrematters.org/ 2017/02/01/stars-of-fences-win-sag-best-actor-and-best-supporting-actress-awards/

BBC. Viola Davis' emotional acceptance speech. 21 Setembro, 2015. Disponível em: https:// www.bbc.com/news/entertainment-arts-34312420.

BRITANNICA, T. Editors of Encyclopaedia. "August Wilson”. Encyclopedia Britannica, 28 Sep. 2022, Disponível em: https://www.britannica.com/biography/August-Wilson

BUENO, W. A Lacradora: Como imagens de controle interferem na presença de mulheres negras na esfera pública. In: Blogueiras Negras. Publicado em 15 de abril de 2019. Disponível em http://www.blogueirasnegras.org/a-lacradora-como-imagens-de-controle- interferem-na-presenca-de-mulheres-negras-na-esfera-publica/

BUENO, W. ‘Eu não me via na TV’: como o pensamento feminista negro me ajudou a entender quem eu sou. The Intercept, 2019. Disponível em https://theintercept.com/2019/10/17/feminismo-negro-me-ajudou-entender-quem-sou/

BUENO, W. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Editora Zouck, 2020.

BUTLER, B. Viola Davis won an Oscar and gave an amazing speech. No one is surprised. The Washington Post, 2017. Disponível em: https:// www.washingtonpost.com/news/arts-and-entertainment/wp/2017/02/26/viola-davis-won- an-oscar-and-gave-an-amazing-speech-no-one-is-surprised/.

COLLINS, P. H. Black Feminist Thought. Nova York: Routledge, 1991.

COLLINS, P. H.; SILVA-REIS, D. Pensamento feminista negro e estudos da tradução: Entrevista com Patrícia Hill Collins. Revista Ártemis - Estudos de Gênero, Feminismos e Sexualidades, v.27, n.1, p. 229-235, jul. 2019.

DINIZ, T. F. N. Tradução Intersemiótica: do texto para a tela. Cadernos de Tradução, v.1 n.3, p.313-338, 1998.

DAVIS, V. Finding me: a memoir. New York: Harper Collins, 2022.

GÜIMIL, E. Hattie McDaniel: a cruel história de uma atriz que ganhou um Oscar e desafiou a sociedade. El País, 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/12/13/cultura/1576235728_595044.html

HALL, S. Representation. Los Angeles: Sage, 1997.

HOOKS, B. Black Looks: Race and Representations. New York: Routledge, 1992.

MEDEIROS, L. S. COR, LUZ E SOMBRA: Reflexões sobre percepção e processo de criação de maquiadores-caracterizadores. Tese - Doutorado em Artes Cênicas. Florianópolis: UDESC, 2022.

SHOHAT, E; STAM, R. Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media. New York: Routledge, 1994.

SOUZA, O. L. P. REPRESENTATIVIDADE IMPORTA? Representação, imagens de controle e uma proposta de representatividade a partir das personagens mulheres negras em Malhação: Viva a diferença. Dissertação - Mestrado em Comunicação Social. Belo Horizonte: UFMG, 2021.

TURNER, G. Cinema como prática social. Summus Editorial, 1997.

WASHINGTON, D. Fences. Paramount Pictures, 2016.

WILSON, A. Fences: A play. 1983. Disponível em: https://archive.org/download/ WilsonFences/Wilson%20Fences.pdf

WILSON. A. Fences (Screenplay) [s/d]. Disponível em: https://www.dailyscript.com/scripts/ fences.pdf

ZEITCHIK, S. Adapting August Wilson: How his play ‘Fences’ became a movie (and why so much of his work hasn’t). LA Times, 2017. Disponível em: https://www.latimes.com/ entertainment/movies/la-et-mn-fences-august-wilson-20161215-story.html

Published

2023-08-22