Exploration and rationality: expressions of feminine and subaltern knowledge in Remarkable Creatures, by Tracy Chevalier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2024.e97529

Keywords:

Gender, Science, Historiographic metafiction, Novel, Female authorship

Abstract

This study focuses on the analysis of the historiographic metafiction genre, as proposed by Hutcheon (1991), as an instance capable of questioning the misogynistic roots of
modern science. To do so, we examine the contemporary novel Remarkable Creatures (2009) by Tracy Chevalier, which reinterprets the life of the paleontologist Mary Anning. This research considers Chevalier's narrative as a space where history and fiction are intertwined to question traditional concepts of women's roles in knowledge construction. The main objective of this study is to investigate how this narrative revisits gender and science issues, challenging established conventions. Throughout the research, we explore the place of this novel in the gender debate by addressing themes such as historical discourse versus fiction, past versus present, and the relationship between knowledge and power.

Author Biography

Rafaela Kelsen Dias, Federal Institute of Education, Science and Technology of Minas Gerais

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Professora do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), Campus Ouro Preto. É membro dos Grupos de Pesquisa "Travessias e Feminismo(s): estudos identitários na autoria feminina," da Universidade Federal de Juiz de Fora. Desenvolve pesquisas  sobre literatura  de  autoria  feminina,  concentrando-se nos seguintes temas: gênero; relações étnico-raciais e trabalho.

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS (ABC). Mulheres são maioria dos cientistas no Brasil, mas quase nunca chegam ao topo. ABC, 2023. Disponível em: https://tinyurl.com/4cmzaa7y. Acesso em: 10 mar. 2023.

BECKER, Maria Regina. BARBOSA, Carla Melissa. Sororidade em Marcela Lagarde y de los Ríos e experiências de vida e formação em Marie-Christine Josso e algumas reflexões sobre o saber-fazer-pensar nas ciências humanas. Coisas do Gênero. São Leopoldo, v. 2 n. 2, p. 243-256, ago.-dez. 2016.

CASTELLO BRANCO, Lúcia. O que é escrita feminina. São Paulo: Brasiliense, 1991.

CHEVALIER, Tracy. Seres incríveis. Tradução de Beatriz Horta. 1 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

EMLING, Shelley. The fossil hunter: dinosaurs, evolution, and the woman whose discoveries changed the world. New York: Palgrave Macmillan, 2009.

GOODHUE, T. W. Fossil hunter: The life and times of Mary Anning (1799-1847). Bethesda, MD: Academica Press, 2006.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

LANSER, Susan S. Toward a feminist narratology. Style, [s. l.], v. 20, n. 3, p. 341-363, fall 1986.

PASCOE, Judith. The hummingbird cabinet: a rare and curious history of romantic collectors. New York: Cornell University Press, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 78, p. 3-46, out. 2007.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart de Almeida. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

HALL, STUART. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Apicuri, 2016.

UNESCO. Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Brasília: Unesco, 2018. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000264691 Acesso em: 20 fev. 2023.

VINCENT, Peggy et al. Mary Anning’s legacy to French vertebrate palaeontology. Geological Magazine, Cambridge, v, 151, n. 1, pp. 7-20, 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/urtcawb4. Acesso em: 20 fev. 2023

WAUGH, Patricia. Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. Londres/Nova York: Routledge, 1985.

Published

2024-11-13

Issue

Section

Literary and Cultural Studies

Categories