Languages for specific purposes: an experience with the teaching of reading for law students in the emergency academic period
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2024.e99676Keywords:
LSP, Reading, Emergency Academic Period, Law CourseAbstract
This paper aims to share an experience report with two English language subjects, part of the Bachelor's degree in Law, at a public university in the state of Rio de Janeiro. Given the characteristics of these subjects, this paper departs from considerations about the teaching of Languages for Specific Purposes (LSP). The teaching experience reported here is composed of three phases: a) needs analysis and materials selection; b) realization of the pedagogic modules and c) evaluation. Thus, this paper stands out for bringing an experience faced during the emergency academic period, supported by technological resources and completely remotely driven. Although we are almost completely back to face-to-face activities by now, the teaching/learning experiences lived during this period can bring contributions to the new teaching practices of the post-COVID-19 pandemic period.
References
ALEYNIKOVA, D.V. Teaching lawyer intercultural professional communication during the COVID 19 pandemic. XLinguae, n. 1, v. 14, p. 170-181, jan. 2021. Disponível em: http://www.xlinguae.eu/2021_14_1_14.html. Acesso em: 30 de jul. 2021.
CELANI, M. A. A. A formação de professores na área de Línguas para Fins Específicos no contexto do século XXI. II Congresso Nacional de Línguas para Fins Específicos; XXIV Seminário Nacional de Inglês Instrumental; XII Seminário Nacional de Línguas Instrumentais. Anais. FATEC, São Paulo, 26-28 set. 2012.
CHARLES, M. English for Academic Purposes. In: PALTRIDGE, B. & SUE, S. (orgs.). The Handbook of English for Specific Purposes. Chichester, UK: Wiley-Blackwell, 2013. p. 137-154.
DUDLEY-EVANS, T.; ST JOHN, M. Developments in ESP: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
FABIANI, A. Could your next lawyer be a robot? The legal community thinks so. Screenshot, 22 ago. 2021. AI. Disponível em: https://screenshot-media.com/technology/ai/donotpay-robot-lawyer/. Acesso em: 30 de jul. 2021.
HIRVELA, A. ESP and Reading. In: PALTRIDGE, B. & SUE, S. (orgs.). The Handbook of English for Specific Purposes. Chichester, UK: Wiley-Blackwell, 2013. p. 77-94.
HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for specific purposes: A learning-centred approach. Cambridge University Press: Cambridge, 1991 [1987].
JOHNS, A. The history of English for Specific Purposes research. In: PALTRIDGE, B. & SUE, S. (orgs.). The Handbook of English for Specific Purposes. Chichester, UK: Wiley-Blackwell, 2013. p. 5-30.
RAMOS, R. de C. G. De instrumental a LinFE: Percursos e equívocos da área no Brasil. In: SILVA JÚNIOR, A. F. da (org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019. p. 23-42.
RAMOS, R. de C. G. ESP in Brazil: history, new trends and challenges. In: KRZANOWSKI, M. ESP and EAP in Developing and in Least Developing Countries. IATEFL, p. 68-83. 2008. Disponível em: http://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/ESPBrazil_Ramos_.pdf. 68-83. Acesso em: 10 de abr. 2022.
ROBINSON, P. ESP Today: a practioner´s guide. Hemel Hamspsted: Prentice Hall International, 1991.
ROSSINI, A. M. Z. P., BELMONTE, J. Panorama do Ensino-Aprendizagem de Línguas para Fins Específicos: Histórico, Mitos e Tendências. In: LIMA-LOPES, R. E. de; FISCHER, C. R.; GAZOTTI-VALLIM, M. A. (orgs.). Perspectivas em Línguas para Fins Específicos: Festschrift para Rosinda Ramos. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, vol. 41. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 347-360.
UERJ. Covid-19: tire suas dúvidas 2. 2021. Disponível em: https://www.coronavirus.uerj.br/tire-duvidas-2/. Acesso em: 02 de abr. 2022.
VALENTE, M. I. Ensino de Inglês na Abordagem LinFE. In: RIBEIRO, F. Práticas de Ensino de Inglês. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021, p. 21-38.
VALENTE, M. I.; MACHADO, F. A formação de professores de língua inglesa para fins específicos no Brasil: uma experiência em tempos de pandemia. The ESPecialist, [S. l.], v. 42, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/ view/54210. Acesso em: 24 de jul. 2022.
VALENTE, M. I.; MACHADO, F. A formação do professor de Línguas para Fins Específicos no Brasil: algumas questões e desafios. In: VALENTE, M. I.; RIBEIRO, E. M. D. A. M. Línguas para Fins Específicos: formação e prática docente. Londrina: Editora Sorian, 2022.
VILAÇA, M. L. C. Para entender o ensino de inglês para fins específicos: princípios, características e Ramos. In: SILVA JÚNIOR, A. F. da (org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019. p. 57-70.
VILLACAMPA, C.; TORRES, N. Forced marriage: what do professionals know? International Journal of Law, Crime and Justice, v. 67, dez. 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756061621000513. Acesso em: 30 de jul. 2021.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 Marcela Iochem Valente, Leonardo Jovelino Almeida de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.