Killer animals: the boundaries of Natural Horror film
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2024.e99879Keywords:
Gothic, Horror, Cinema, Natural Horror, EcocriticismAbstract
This article offers an analysis of the natural horror film, a subgenre of horror cinema that features non-human animals in the role of killers and monsters. The goal is to investigate the characteristics and narrative structures of the natural horror film from an ecocritical perspective, one interested in the subjectivity of the non-human. Through an examination of eleven selected films, the analysis identifies a series of recurring narrative elements, such as the locus horribilis and the final couple, and establishes the idea that the natural horror film can be seen as a kind of hybrid of the slasher and the rape and revenge.
References
ALLIGATOR: O JACARÉ GIGANTE. Direção: Lewis Teague. Produção de Group 1 International Distribution Organization Ltd. Estados Unidos: Group 1 Films, 1980.
ANACONDA. Direção: Luis Llosa. Produção de Columbia Pictures Corporation. Estados Unidos: Columbia Pictures, 1997.
ARACNOFOBIA. Direção: Frank Marshall. Produção de Hollywood Pictures. Estados Unidos: Buena Vista Pictures, 1990.
CARROLL, N. The philosophy of horror or paradoxes of the heart. New York: Routledge, 1990.
CARUTH, C. Unclaimed Experience: trauma, narrative and history. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1996.
CLOVER, C. Men, women, and chainsaws: gender in the modern horror film. Princeton: Princeton University Press, 2015.
COLAVITO, J. Knowing fear: science, knowledge and the development of the horror genre. Jefferson: McFarland & Co, 2008.
O CORTE DA NAVALHA. Direção: Russell Mulcahy. Produção de McElroy & McElroy e UAA Films. Austrália: Warner Bros., 1984.
CUJO. Direção: Lewis Teague. Produção de Sunn Classic Pictures. Estados Unidos: Warner Bros., 1983.
DERRIDA, J. O animal que logo sou. Tradução: LANDA, F.. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
DIKA, V. Games of Terror: a definition, classification, and analysis of a subclass of the contemporary horror film, the stalker film (1978-1981). New York: New York University, 1985.
DOCE VINGANÇA. Direção: Steven R. Monroe. Produção de Cinetel Films. Estados Unidos: Anchor Bay Films, 2010.
DOUGLAS, M. Purity and danger: an analysis of concepts of pollution and taboo. London: Routledge, 2001.
FRANÇA, J. O sequestro do Gótico no Brasil. In: As Nuances do Gótico. Rio de Janeiro: Bonecker, 2017.
GARRARD, G. Ecocrítica. Tradução: RIBEIRO, V. Brasília: Editora UnB, 2006.
HALBERSTAM, J. Skin shows: gothic horror and the technology of monsters. North Carolina: Duke University Press, 1995.
HALLOWEEN. Direção: John Carpenter. Produção de Compass International Pictures. Estados Unidos: Compass International Pictures, 1978.
A MALDIÇÃO DAS ARANHAS. Direção: John ‘Bud’ Cardos. Produção de Dimension Pictures. Estados Unidos: Dimension Pictures, 1977.
ORCA: A BALEIA ASSASSINA. Direção: Michael Anderson. Produção de Dino De Laurentiis Company. Estados Unidos: Paramount Pictures, 1977.
OS PÁSSAROS. Direção: Alfred Hitchcock. Produção de Alfred J. Hitchcock Productions. Estados Unidos: Universal Pictures, 1963.
PHEASANT-KELLY, F. Reframing parody and intertextuality in Scream: formal and theoretical approaches to the ‘postmodern’ slasher. In: CLAYTON, W. (ed.) Style and form in the Hollywood slasher film. New York: Palgrave Macmillan, 2015.
PIRANHA. Direção: Joe Dante. Produção de New World Pictures. Estados Unidos: New World Pictures, 1978.
SENCINDIVER, S. Fear and Gothic spatiality. In: Fra Akademiet, Vol. 2. p.1-38. 2010.
SHOHAT, E; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
STAIGER, J. The slasher, the final girl, and the anti-denouement. In: CLAYTON, W. (ed.) Style and form in the Hollywood slasher film. New York: Palgrave Macmillan, 2015.
TERRORES DA NOITE. Direção: Arthur Hiller. Produção de Columbia Pictures Corporation. Estados Unidos: Columbia Pictures, 1979.
TUBARÃO. Direção: Steven Spielberg. Produção de Universal Pictures. Estados Unidos: Universal Pictures, 1975.
UGELVIG, J. Uncanny: towards a spatial definition of the Gothic. London: 2014.
A VINGANÇA DE JENNIFER. Direção: Meir Zarchi. Produção de Cinemagic Pictures. Estados Unidos: Cinemagic Pictures, 1978.
ZANINI, C. “It hurts ‘cause you’re in my world now, bitch”: Gothic features in the 1984 and 2010 versions of A Nightmare on Elm Street. In: Ilha do Desterro. v. 72, nº 1, p. 199-211, Florianópolis, jan/abr 2019.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 Rafael Conter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
