Remote English teaching-learning experiences in the teaching degree in English during the covid-19 pandemic: digital multiliteracies and intersectionality
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80004Abstract
The COVID-19 pandemic has further highlighted the relevance of the use of digital resources, now especially for remote study and/or work in the context of social isolation. This paper discusses the remote teaching-learning of English as L2 in the teaching degree in English at XXXX, highlighting essential linguistic and thematic issues for teacher education. Emphasizing active methodologies (MORAN, 2018) for content-based instruction (GRABE; STOLLER, 1997; STRYKER; LEAVER, 1997) to approach multiliteracies (COPE; KALANTZIS, 2015), emergency remote education (HODGES et al., 2020) and intersectionality (AKOTIRENE, 2019; COLLINS; BILGE, 2016), the experience reported here highlights the importance of student proactivity, teacher flexibility, the choice of the themes and the adequacy of the core texts for achieving good results.
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
ANJOS-SANTOS, Lucas. O(s) papel(eis) do gênero digital fórum de discussão educacional na educação inicial de professores de língua inglesa. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 2, p. 159-169, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i2.21074.
BEZERRA, Fábio. Multiletramentos na escola: formação e práticas docentes na contemporaneidade. In: PEREIRA, Regina Celi; PEDROSA, Juliene; FERRAZ, Mônica (orgs.). Letramentos em cena: teorias e evidências. João Pessoa: Ideia, 2019. p. 79-103.
BEZERRA, Fábio. Relato de um projeto de multiletramentos na licenciatura de língua inglesa: da prática situada à prática transformada. Travessias Interativas, v. 16, n. 2, p. 68–85, 2018.
BIONDO, Fabiana. Construir conhecimentos linguísticos em fórum online: uma prática colaborativa. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 21, n. 1, p. 40-59, 2017. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.28180.
BLAKE, Robert. Bimodal CMC: the glue of language learning at a distance. CALICO Journal, v. 22, n. 3, p. 497-511, 2005. DOI: https://doi.org/10.1558/cj.v22i3.497-511.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 24 mar. 2021.
CASSANY, Daniel. En_línea: leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama, 2012.
CHAPELLE, Carol. English language learning and technology. Amsterdã: John Benjamins Publishing, 2003.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Intersectionality. Cambridge, Malden: Polity Press, 2016.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. The things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (orgs.). A pedagogy of multiliteracies: learning by design. Hampshire, Nova York: Palgrave Macmillan, 2015. p. 1-36.
CULLEN, Richard. Teaching grammar as a liberating force. ELT Journal, v. 62, n. 3, p. 221-230, jul., 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccm042.
DACOLTIVO, Fernanda; CASTELA, Greice. Contribuições de uma formação continuada para a produção de texto com auxílio das TICS nas aulas de língua espanhola. SOLETRAS, n. 35, p. 121-144, jan./jun., 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/soletras.2018.31855.
DEWEY, John. Experience and education. Nova York: Simon & Schuster, 1938.
GIDDENS, Anthony. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós. Tradução de Maria Luiza X. de A. Barros. Rio de Janeiro: Record, 2000.
GIMENEZ, Telma; RAMOS, Samantha. Planejamento e implementação de curso online como atividade de estágio curricular na área de inglês. Ilha do Desterro, n. 66, p. 101-131, jan./jun., 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2014n66p101.
GRABE, William; STOLLER, Fredricka. Content-based instruction: research foundations. In: SNOW, Marguerite; BRINTON, Donna (orgs.) The content-based classroom: perspectives on integrating language and content. Nova York: Longman, 1997. p. 5-21.
HAMPEL, Regine; STICKLER, Ursula. The use of videoconferencing to support multimodal interaction in an online classroom. ReCALL, v. 24, n. 2, p. 116-137, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/S095834401200002X.
HARASIM, Linda. Learning theory and online technologies. Nova York: Routledge, 2012.
HEBERLE, Viviane. Multimodal literacy for teenage EFL students. Cadernos de Letras UFRJ, n. 27, p. 101-116, dez., 2010.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 05 set. 2020.
JAMES, William. Talks to teachers on psychology: and to students on some of life’s ideals. Nova York: Henry Holt & Co., 1899.
JEWITT, Carey. Multimodality and literacy in school classrooms. Review of Research in Education, v. 32, n. 1, p. 241-267, 2008. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X07310586.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Repertoire of practice. Works & Days. 2021. Disponível em: https://newlearningonline.com/learning-by-design/glossary/repertoire-of-practice. Acesso em: 09 mar. 2021.
LARSEN-FREEMAN, Diane. Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000.
LEANDRO, Diêgo; WEISSHEIMER, Janaina. Percepções e usos de tecnologias digitais no ensino de inglês como L2 no NucLiIsF em Natal-RN. Olhares & Trilhas, v. 21, n. 2, p. 186-203, jul., 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.42989.
MADEIRA, Fábio. O sistema de crenças do aprendiz brasileiro de inglês: fatores que influenciam na construção de crenças. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 47, n. 1, p. 119-129, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132008000100007.
MARTINS, Rodrigo. A revolta das letras. Carta Capital, São Paulo, ano 19, n. 1055, 22 maio 2019.
MAYRINK, Mônica; ALBUQUERQUE-COSTA, Heloísa. Ensino presencial e virtual em sintonia na formação em línguas estrangeiras. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a10.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 35-76.
MORAN, José. Metodologias ativas. Entrevista concedida a João Mattar. YouTube. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9m-wf2qHSOo. Acesso em: 15 out. 2020.
NUNAN, David. Teaching grammar in context. ELT Journal, v. 52, n. 2, p. 101-109, abr., 1998. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/52.2.101.
OFUGI, Mariana; FIGUEREDO, Carla. Desenvolvendo a autonomia do aprendiz de inglês como L2/LE com o auxílio da técnica da sala de aula invertida: um estudo de caso. Linguagem & Ensino, v. 20, n. 2, p. 55-80, 2017. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v20i2.15235.
OMOTADE, Awodun; BABALOLA, Joseph. Pedagogical repertoire of a model language teacher. International Journal for Innovation Education and Research, v. 3, n. 5, p. 82-90, 2015. DOI: https://doi.org/10.31686/ijier.vol3.iss5.362.
PARAQUETT, Marcia; BEZERRA, Fábio. Epistemologias transviadas da Linguística Aplicada na (desen)formação de professore(a)s de línguas estrangeiras. In: MUSSI, Marcos (org.) E-Book I CONELA (título a definir). São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. [no prelo].
PEREIRA, Rogéria. Vamos juntos para…: webquests como temática para a mediação cultural no ensino de alemão como língua estrangeira (ALE). EntreLínguas, v. 4, n. 1, p. 114-132, 2018. DOI: https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.11177.
PIRES, Daniel; MICHELS, Paula. Internet and cultural awareness: understanding memes: co-constructing knowledge on internet culture. In: GIL, Gloria; PIRES, Daniel; MICHELS, Paula (orgs.). Doing interculturality in the English classroom: a series of intercultural activities designed for the English as an additional language classroom. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 19-24.
REIS, Susana. Ensino de produção oral em língua inglesa por meio de podcast: relatando uma experiência com alunos do ensino fundamental. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 21, n. 1, p. 180-201, 2017. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.28210.
RICHARDS, Jack; RODGERS, Theodore. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
RODRIGUES, Jeanne; MUENCHOW, Nicole; RIBAS, Fernanda. A utilização de softwares para o ensino de inglês como L2: o Edilim como ferramenta para promover a aprendizagem na sala de aula invertida. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 21, n. 1, p. 21-39, 2017. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.28211.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.
ROYCE, Terry. Multimodal communicative competence in second language con¬texts. In: ROYCE, Terry; BOWCHER, Wendy (orgs.). New directions in the anal¬ysis of multimodal discourse. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2007. p. 361-403.
SABOTA, Barbra; ALMEIDA FILHO, José Carlos. Análise do potencial da mediação tecnológica para o enriquecimento da competência teórica de professores de línguas. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 39, n. 4, p. 369-380, 2017. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v39i4.31594.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SILVA, Ana; MARIANO, Lorena; FINARDI, Kyria. As novas tecnologias no ensino-aprendizado de L2: refletindo a partir de olhares de professores. LínguaTec, v. 3, n. 6, p. 71-87, 2018. DOI: https://doi.org/10.35819/linguatec.v3.n2.a3290.
STRYKER, Stephen; LEAVER, Betty (orgs.). Content-based instruction in foreign language education: models and methods. Washington: Georgetown University Press, 1997.
THOMAS, Michael; REINDERS, Hayo; WARSCHAUER Mark. Contemporary computer-assisted language learning. Londres: Bloomsbury, 2014.
TUMOLO, Celso. Histórias digitais como recurso para ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Revista Estudos Anglo-Americanos, n. 43, p. 101-117, 2015.
TUMOLO, Celso. Recursos digitais e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Ilha do Desterro, n. 66, p. 203-238, 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2014n66p203.
UFPB – Universidade Federal da Paraíba. CONSEPE – Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 19/2020, de 06 de agosto de 2020. Dispõe sobre a regulamentação de oferta de componentes curriculares para a graduação em um Período Suplementar, considerando o isolamento social decorrente da pandemia da Doença causada pelo Coronavírus 2019 (Covid-19), com início em 08 de setembro e término em 16 de dezembro de 2020. João Pessoa: CONSEPE, 2020. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/202001124041712354262a1e817966170/Resp19.20.pdf. Acesso em: 09 mar. 2021.
VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto arado. Lisboa: LeYa, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fábio Alexandre Silva Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
