Cultural mediation and appropriation of information in public libraries
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n39p43Keywords:
Cultural mediation-public library, Cultural appropriation, Librarian-mediator of reading, Mediated reading-public libraryAbstract
To recognize the existence of devices, such as libraries, as producers of meaning, is also to determine the effect of cultural mediation as acts of meaning, experienced with modes of interaction between different cultural experiences. Monitoring activities are understood as socio-cultural practices and processes of assertive subjects in the construction of meaning, referring to the production and reception of symbolic goods and devices as spaces of cultural appropriation. Thus, the paper aims to review the literature on the reflection of cultural mediation (focusing on reading practices)in socio-cultural environments, specifically in public libraries.
Downloads
References
ALMEIDA, M. A. Informações e mediações: considerações em torno de Latour e Becker. In: SEGUNDO, J. E. S.; SILVA, M. R.; MOSTAFA, S. P. (Orgs.) Os pensadores e a Ciência da Informação. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
ALMEIDA JR., O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesq. Bras. Ci. Inf., Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez.2009.
ALMEIDA JR., O. F.; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, T. E. da. (Org.) Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008.
BARRETO, A. M. O papel das instituições brasileiras de leitura na formação de leitores. Revista da Faced, n. 8, 2004.
BELLUZZO, R. C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2 ed. Bauru: Cá entre nós, 2007.
BORTOLIN, S. Mediação oral literária: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 232 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Marília: Faculdade de Filosofia e Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marília.
CABRAL, A. M. R. Ação cultural: possibilidades de atuação do bibliotecário. In: VIANNA, Márcia Milton; CAMPELLO, Bernadete; MOURA, Victor Hugo Vieira. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, 1999. p. 39-45. Seminário promovido pela Escola de Biblioteconomia da Universidade Federal de Minas Gerais e Associação dos Bibliotecários de Minas Gerais,1998, Belo Horizonte.
CASTRO FILHO, C. M. Roger Chartier e práticas de leitura: uma abordagem para o campo da informação. In: SEGUNDO, J. E. S.; SILVA, M. R.; MOSTAFA, S. P. (Orgs.) Os pensadores e a Ciência da Informação. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
CAVALCANTE, L. E.; FEITOSA, L. T. Bibliotecas comunitárias: mediações, sociabilidades e cidadania. Liinc em Revista, v.7, n.1,março 2011, Rio de Janeiro, p. 121 – 130. Disponível em <http://www.ibict.br/liinc>. Acesso em: 26 de jan. 2012.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Imprensa Oficial; UNESP, 1999.
DANTAS, J. G. D. Teoria das mediações culturais: uma proposta de Jesús Martín-Barbero para o estudo de recepção. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 10., 2008, São Luís. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2008/resumos/R12-0015-1.pdf>. Acesso em 03 de fev. 2013.
DAVALLON, Jean. A mediação: a comunicação em processo? Prisma - Revista de Ciências da Informação e da Comunicação n.4/jun 2003. Disponível em:<http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/view/645/pdf>. Acesso em 25 de jan. 2013.
FERREIRA, S. P. A.; DIAS, M. da G. B. B. A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 3, p. 439-448, set./dez. 2004.
GUARALDO, T. de S. B.; ALMEIDA-JUNIOR, O. F. DE. Leitura, informação e conhecimento: notas sobre a leitura de jornal. In: VALENTIM, Marta L. P. (Org.) Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Moderna, 2003. (Coleção palavra da gente; v. 1)
MARTINS, Maria H. O que é leitura. 11 ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Coleção Primeiros Passos)
MARTINS, A. M. L. Mediação: reflexões no campo da Ciência da Informação. 2010. 253 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte.
NÓBREGA, N. G. No espelho, o Trickster. In: SANTOS, Fabiano dos; MARQUES NETO, J. C.; ROSING, Tania M. K. Mediação de leitura: discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009.
OLIVEIRA, A. L. A mediação da informação como experiência de negociação de sentidos. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 4, n. 1, 2011.
PERROTTI, E; PIERRUCINI, I. Saberes e fazeres na contemporaneidade. In: LARA, M.; FUJINO, A.; NORONHA, D. P. (Org.) Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. Disponível em: <http://www.pos.eca.usp.br/sites/default/files/file/cienciaInformacao/informacaoContemporaniedade.pdf.>. Acesso em: 23 de fev. 2013.
SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2001.
TEIXEIRA COELHO. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. 2 ed. São Paulo: Iluminuras, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Alessandro Rasteli, Lídia Eugênia Cavalcante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.