The fourth revolution and the necessary reinvention of Library Science
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e75961Keywords:
Future of the library, Trends in Librarianship, Fourth revolution, LibrarianAbstract
Objective: Discuss the reinvention of Librarianship in the context of the fourth revolution.
Methods: The study was characterized as descriptive and used literature review, bibliographic and documentary analysis as methods.
Results: It presents an overview of the fourth revolution, promoted by digital technologies, and its impact on the world of work. It observes that, given the increasing ease of access to the internet, libraries are sharing their space as a provider of information sources and verifies the persistence of the librarian's technical profile. It discusses the disconnect between higher education and the current and potential demands of the contemporary librarian's job market in Brazil.
Conclusions: It is recommended to rethink teaching in undergraduate librarianship and to promote continued learning so that librarians develop and update informational and technological skills.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Sociedade e Biblioteconomia. São Paulo: Pólis, APB, 1997.
ARAÚJO, C. A. Á. Correntes teóricas da Biblioteconomia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 9, n. 1, p. 41-58, jan./dez. 2013. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/247. Acesso em: 15 jul. 2019.
ARAÚJO, C. A. Á. O pensamento funcionalista na Arquivologia, na Biblioteconomia e na Museologia. Ponto de Acesso, Salvador, v. 9, n. 2, p. 2-29, ago. 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/6995. Acesso em : 15 jul. 2019.
ASSIS, T. B. Perfil profissional do bibliotecário: atual e desejado. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, P. C. G. (Org.). Bibliotecário do século XXI: pensando o seu papel na contemporaneidade. Brasília: Ipea, 2018. p. 13-31. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=32855&Itemid=433. Acesso em: 17 jul. 2019.
BARRETO, A. Os agregados de informação: memórias, esquecimento e estoques de informação. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 1-13, ago. 2000.
BARROS, C. M.; CUNHA; M. V.; CAFÉ, L. M. A. Estudo comparativo dos currículos dos cursos de Biblioteconomia no Brasil. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 1, p. 290-310, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/24524. Acesso em: 18 jul. 2019.
BRASIL. Lei no. 4.084, de 30 de junho de 1962. Dispõe sobre a profissão de bibliotecário e regula seu exercício. Brasília, 1962. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L4084.htm. Acesso em: 15 nov. 2019
BRAYNER, C. A biblioteca de Foucault: reflexões sobre ética, poder e informação. São Paulo: É realizações, 2018.
CARVALHO, J. Tópicos em biblioteconomia e ciência da informação: epistemologia, política e educação. Rio de Janeiro: Agência Biblioo, 2016.
ECO, U.; CARRIÈRE, J. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.
DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/8194. Acesso em: 18 jul. 2019.
FGV. Fundação Getúlio Vargas. Escola de Administração de Empresas de São Paulo. Centro de Tecnologia de Informação Aplicada da EAESP. Pesquisa anual do uso de TI. 29. ed. São Paulo: FGV, 2018. Disponível em: https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa. Acesso em: 25 abr. 2020.
GALINDO, M.; LIMA, A. K. A. O impasse: a formação em Ciência da Informação? In: FARIAS, Gabriela Belmont. Interlocuções e novas perspectivas na educação em Ciência da Informação. São Paulo: ABECIN Ed., 2018. p. 71-87.
HARNAD, S. Post-Gutemberg Galaxy: The Fourth Revolution in the Means of Production of Knowledge, Public-Acces Computer Systems Review 2 (1): p. 39-53. 1991. Disponível em: http://cogprints.org/1580/1/harnad91.postgutenberg.html. Acesso em: 05 dez. 2019.
HARNAD, S. Scholarly Skywriting and the Prepublication Continuum of Scientific Inquiry. Psychological Science, p. 342-343. 1990. Disponível em: http://cogprints.org/1581/1/harnad90.skywriting.html. Acesso em: 04 dez. 2019.
HEGGIE, J. Who benefits from big data? Science & Innovation. National Geographic. 8 jan. 2019. Disponível em: https://www.nationalgeographic.com/science/2018/12/partner-content-big-data-benefits/?cmpid=org=ngp::mc=ps::src=facebook::cmp=sp_bayer::add=fbch20190114-sp_bayer-big-data-benefits::rid=&kwp_0=1120438. Acesso em: 1 maio 2019.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2017: PNAD Contínua. IBGE, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101631. Acesso em: 25 abr. 2019.
ITU. International Telecommunication Union. Measuring the Information Society Report. Geneva: ITU Publications, 2018. v. 1. (Statistical reports). Disponível em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2018/MISR-2018-Vol-1-E.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
JESUS, D. L.; CUNHA, M. B. A biblioteca do futuro: um olhar em direção ao passado. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p.01-31, jan./abr. 2019a. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/34617. Acesso em: 2 jan. 2020.
JESUS, D. L.; CUNHA, M. B. A biblioteca do futuro: um olhar em direção ao presente. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 3, p. 311-334, set./dez. 2019b. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38022. Acesso em: 2 jan. 2020.
LIMA, A. K. Tendências para a Biblioteconomia: reflexões sobre o futuro da biblioteca universitária brasileira. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
LINKEDIN. Profissões emergentes 2020. 2019. Disponível em: https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/talent-solutions/emerging-jobs-report/Emerging_Jobs_Report_Brazil.pdf. Acesso em: 24 jan. 2020.
OCTAVE Uzanne’s “The end of books” (1894). The Public Domain Review, 201-. Disponível em: https://publicdomainreview.org/collection/octave-uzannes-the-end-of-books-1894#0-0. Acesso em: 20 jun. 2020.
ORTEGA Y GASSET, J. Misión del bibliotecário. México: Consejo Nacional para la Cultura y las artes, 2005. Colección Biblioteca del Bibliotecario.
RETRATOS da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/index.php/atuacao/25-projetos/pesquisas/3900-pesquisa-retratos-da-leitura-no-brasil-48. Acesso em: 30 abr. 2019.
ROMANI, B. Uso da inteligência artificial pode aumentar desemprego no Brasil, diz FGV. Estadão. 17 maio 2019. Disponível em: https://link.estadao.com.br/noticias/inovacao,desemprego-pode-subir-ate-4-pontos-percentuais-com-adocao-de-inteligencia-artificial-diz-fg,70002833283 . Acesso em: 28 maio 2019.
SCHWAB, K. The Fourth Industrial Revolution: What it means and how to respond. Foreign Affairs. 12 dez. 2015. Disponível em: https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-12/fourth-industrial-revolution. Acesso em: 26 fev. 2019.
SILVA, A. A. O. R.; FUJINO, A. Formação e trabalho do profissional da informação: trajetórias no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/102372. Acesso em: 19 set. 2019.
SILVA, J. L. C.; SILVA, R. L. Biblioteca, luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia brasileira: algumas considerações. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 203-217, jul./dez. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16023. Acesso em: 15 fev. 2019.
SUSSKIND, R.; SUSSKIND, D. The future of the professions: How technology will transform the work of human experts. Oxford: Oxford University Press, 2015.
TARGINO, M. G. A Biblioteca do século XXI: novos paradigmas ou meras expectativas. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 20, n. 1, p. 39-48, jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/2645. Acesso em: 15 fev. 2019.
UZANNE, O. The end of books. Adelaide: University of Adelaide, 2014. Disponível em: https://ebooks.adelaide.edu.au/u/uzanne/octave/end/. Acesso em: 20 abr. 2020.
WORLD Economic Forum. The future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution. 2016. Disponível em: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf. Acesso em: 28 mar. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Arabelly Ascoli, Marcos Galindo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.