Fighting disinformation and the subject's social protagonism: interrelation between Stuart Hall's Cultural Studies and Media and Information Literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e92988

Keywords:

Media and Information Literacy, Cultural Studies, Disinformation

Abstract

Objective: Tracing a dialogical field between the precepts of Stuart Hall's Cultural Studies and the principles of Media and Information Literacy as a proposal for the creation of an interrogation space about the veracity of information and media content, in which the subject is centralized as protagonist in the process of critical reflection in the fight against disinformation.

Methods: Uses theoretical-critical research that addresses the precepts of Cultural Studies and Media and Information Literacy in the fight against misinformation. It was constituted from articles and books from the scientific literature in Information Science and Cultural Studies. Based on the conceptual framework on culture, language, representation and meaning by Stuart Hall (1997, 2016), we seek dialogue with Media and Information Literacy in order to understand how the themes, when integrated and discussed, provide critical support to the subject in combating disinformation.

Results: Based on the theory of Cultural Studies and the principles of Media and Information Literacy, we created a space for interrogating information and media content, in a metacognitive perspective, which serves as critical media informational references in promoting the subject's protagonism in the media combating disinformation.

Conclusions: The dialogical articulation between Stuart Hall's Cultural Studies and Media and Information Literacy made us understand the need to operate forceful actions in the fight against disinformation, since the power structures struggle to appropriate the symbolic sociocultural representations of subjects to achieve their goals.

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Author Biography

Camila Araújo dos Santos, Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Marília

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pelo PPGCI/UNESP/Marília e Bacharel em Biblioteconomia pela UNESP/Marília. Foi bolsista FAPESP na Iniciação Científica e no Mestrado. Foi bolsista CAPES no Doutorado. Coordenadora do Grupo de Trabalho de Competência em Informação (GT - CoInfo) da Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB). É pesquisadora nos seguintes grupos de pesquisa: "Competência em Informação e processos inter-relacionados" da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), "Competência e mediação em ambientes de informação" da Universidade Federal do Ceará e "Abordagens para Inovação Organizacional" da Universidade de Marília (UNIMAR), todos credenciados no CNPq. Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: Competência em Informação (CoInfo), modelos e referenciais (framework) para institucionalização da CoInfo, competências, conhecimentos, habilidades, atitudes e valores em informação nos âmbitos educacional, social, midiático e organizacional, Mediação da Informação, Atuação Profissional em Biblioteconomia, Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico, Gestão da Informação e do Conhecimento, Disseminação da Informação e Normalização Documental. Colunista do website da área de Ciência da Informação 'Infohome - OFAJ' com o tema "Competência em Informação".

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Published

2023-05-05

How to Cite

ARAÚJO DOS SANTOS, Camila. Fighting disinformation and the subject’s social protagonism: interrelation between Stuart Hall’s Cultural Studies and Media and Information Literacy. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, n. Dossie Especial, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e92988. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/92988. Acesso em: 8 nov. 2024.