A experiência do Usuário (UX) em Serviços Informacionais: dimensões, tecnologias e aplicações
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2025.e103413Palabras clave:
experiência do usuário, serviços em biblioteca, Serviços de informaçãoResumen
Objetivo: Identificar os elementos/processos sobre as práticas de UX em serviços informacionais, diante da necessidade de adequar bibliotecas às reais necessidades dos usuários.
Método: Trata-se de um estudo de natureza qualitativa, de caráter exploratório e procedimental bibliográfico.
Resultado: Por meio de uma revisão de literatura nacional e internacional, formou-se um Portfólio Bibliográfico (PB), sendo possível verificar os processos que possam contribuir para a melhora da Experiência do Usuário em serviços informacionais prestados por bibliotecas. Apontaram-se três aspectos inerentes à prática de UX em serviços informacionais: as dimensões, as tecnologias e/ou instrumentos e as aplicações práticas.
Conclusões: Concluiu-se que a UX em serviços informacionais possui distintas perspectivas, mas que é necessário delimitar um caminho para as melhores práticas, visando serviços informacionais adequados à realidade atual dos usuários.
Descargas
Citas
ABOELMAGED, Mohamed; BANI-MELHEM, Shaker; AL-HAWARI, Mohd Ahmad; AHMAD, Ifal. Conversational AI Chatbots in library research: an integrative review and future research agenda. Journal of Librarianship and Information Science, 2024. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/09610006231224440. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1177/09610006231224440
ABUTAYEH, Noor. Bringing DeepMind Technology to the Table: envisioning Library Services Using DeepMind Visualization AI. Public Library Quarterly, p. 1-11, 2024. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01616846.2024.2357396. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1080/01616846.2024.2357396
AJANI, Yusuf Ayodeji; ADEFILA, Emmanuel Kolawole; OLARONGBE, Shuaib Agboola; ENAKRIRE, Rexwhite Tega; RABIU, Nafisa. Big data and the management of libraries in the era of the Fourth Industrial Revolution: implications for policymakers. Digital Library Perspectives, v. 40, n. 2, p. 311-329, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1108/DLP-10-2023-0083. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/DLP-10-2023-0083
ALMAGHRABI, Maram Abdulrahman; CHETTY, Girija. A novel data mining testbed for user centred modelling and personalisation of digital library services. IEEE, p. 434-435, 2017. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8109163/. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1109/eScience.2017.58
BATTLESON, Brenda; BOOTH, Austin; WEINTROP, Jane. Usability testing of an academic library web site: a case study. The journal of academic librarianship, v. 27, n. 3, p. 188-198, 2001. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S009913330100180X. Acesso em: 07 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00180-X
CHANG, Chiao‐Chen; LIN, Chia-Yen; CHEN, Yu-Chin; CHIN, Yang-Chieh. Predicting information‐seeking intention in academic digital libraries. The Electronic Library, v. 27, n. 3, p. 448-460, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1108/02640470910966899 . Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/02640470910966899
CRESWELL, J.W. 2014. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 4ª ed. New York: Sage.
FERNÁNDEZ-ARDÈVOL, Mireia; FERRAN,Nuria; FENOLL CLARABUCH, Carme; NIETO ARROYO, Javier. The public library as seen by the non-users. El profesional de la información, v. 27, 2018.Disponivel em: https://openaccess.uoc.edu/items/b314badb-7fe3-4697-85d5-7e1256d7591d. Acesso em: 21 jul. 2025.
FOSTER, Sara; WILSON, Duane; SANDERS, Shannon; JOHNSON, Justin. The user experience: student perspectives on library course reserve. The Journal of Academic Librarianship, v. 49, n. 2, p. 102635, 2023. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133322001513. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102635
FU, Yaming; LOMAS, Elizabeth; INSKIP, Charles; BUNN, Jenny. Understanding international users' library experience in the Digital Age–joining the behavioral and experiential aspects. Journal of Documentation, v. 79, n. 3, p. 608-634, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-02-2022-0035. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/JD-02-2022-0035
HAGLUND, Lotta; ROOS, Annikki; WALLGREN‐BJÖRK, Petra. Health science libraries in Sweden: new directions, expanding roles. Health Information & Libraries Journal, v. 35, n. 3, p. 251-255, 2018. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/hir.12229. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1111/hir.12229
HAMAD, Faten; FAKHURI, Hussam; ABDEL JABBAR, Sinaria. Big data opportunities and challenges for analytics strategies in Jordanian academic libraries. New Review of Academic Librarianship, v. 28, n. 1, p. 37-60, 2022. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13614533.2020.1764071. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1080/13614533.2020.1764071
HEMMIG, William. Online pathfinders: toward an experience‐centered model. Reference services review, v. 33, n. 1, p. 66-87, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1108/00907320510581397. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/00907320510581397
HU, Qian. A user-centred collaborative framework for integrated information services in China. The Electronic Library, v. 33, n. 6, p. 990-1001, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1108/EL-04-2014-0060. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/EL-04-2014-0060
INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO 9241-210: Ergonomics of human–system interaction-Human-centred design for interactive systems. International Organization for Standardization, 2019.
KAY, James. Improving access to e-resources for users at the University of Derby: enhancing discovery systems with Library Plus 2.0. Insights, v. 32, n. 1, 2019.Disponível em: https://insights.uksg.org/articles/10.1629/uksg.452?utm_source=TrendMD&ut. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1629/uksg.452
KE, Ping; SU, Fu. Mediating effects of user experience usability: an empirical study on mobile library application in China. The Electronic Library, v. 36, n. 5, p. 892-909, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1108/EL-04-2017-0086. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/EL-04-2017-0086
KHARAT, Santosh Abaji; NAGARKAR, Shubhada; PANAGE, Bhausaheb. Information consolidation and repackaging for augmented reality library service: a special reference to the Layar app. Information Discovery and Delivery, v. 52, n. 1, p. 39-52, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1108/IDD-03-2022-0022. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/IDD-03-2022-0022
KUHAR, Maja; MERČUN, Tanja. Exploring user experience in digital libraries through questionnaire and eye-tracking data. Library & Information Science Research, v. 44, n. 3, p. 101175, 2022.Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074081882200038X. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101175
KULKARNI, Megha Sanket; SINGH, Shambhu Kumar; JAMNIK, Kanchan Rahul; BAVISKAR, Swati Pandurang; MURTI, Rohit Krishna; SHARMA, Preeti. Integrating augmented reality in academic libraries: Trends and Opportunities. Library Progress International, v. 44, n. 1, p. 23-34, 2024. Disponível em: https://www.bpaspublications.org/uploads/1/5/0/7/150733358/02_lib-01.pdf. Acesso em: 21 jul. 2025.
LUCA, Edward; NARAYAN, Bhuva. Redesigning the open-access institutional repository: a user experience approach. ICADL, 2016. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-49304-6_33. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-49304-6_33
MAK, Collette; ELLINGSON, Margaret; LANCASTER, Charla. Does your data deliver for decision making? new directions for resource sharing assessment. Interlending & document supply, v. 41, n. 4, p. 104-112, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1108/ILDS-10-2013-0030. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/ILDS-10-2013-0030
MEUNIER, Benjamin. Library technology and innovation as a force for public good a case study from UCL library services. IEEE, p. 159-165, 2018. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8485242. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1109/ETTLIS.2018.8485242
PANDA, Subhajit; KAUR, Navkiran. Exploring the viability of ChatGPT as an alternative to traditional chatbot systems in library and information centers. Library hi tech news, v. 40, n. 3, p. 22-25, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1108/LHTN-02-2023-0032. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/LHTN-02-2023-0032
ROHMIYATI, Yuli; WOOK, Tengku Siti Meriam Tengku; SAHARI, Noraidah; HANAWI, Siti Aishah; QAMAR, Faizan. Designing personas for e-resources users in the university libraries. Computers, v. 12, n. 3, p. 48, 2023. Disponível em: https://www.mdpi.com/2073-431X/12/3/48. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.3390/computers12030048
ROZADOS, Helen Beatriz Frota. Indicadores como ferramenta para gestão de serviços de informação tecnológica. 2004. 220f. Tese. (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
SAEIDNIA, Hamid Reza; KOZAK, Marcin; LUND, Brady; MANNURU, Nishith Reddy; KESHAVARZ, Hamid; ELANGO, Bakthavachalam; BABAJANI, Afshin; GHORBI, Ali. Design, development, implementation, and evaluation of a mobile application for academic library services: a study in a developing country. Information Technology and Libraries, v. 42, n. 3, 2023. Disponível em: https://ital.corejournals.org/index.php/ital/article/view/15977. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.5860/ital.v42i3.15977
SILVEIRA, Murilo Mauro; KARPINSKI, Cezar; VARVAKIS, Gregório. Serviços informacionais: aspectos históricos e conceituais. Informação & Sociedade, v. 30, n. 3, p. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52634
SUTHIPRAPA, Kittiya; TUAMSUK, Kulthida. Users’ experiences of reference services in Thai academic libraries. IFLA journal, v. 48, n. 4, p. 548-566, 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/03400352211035407. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1177/03400352211035407
WEI, Qunyi; CHANG, Zhaoxin; CHENG, Qin. Usability study of the mobile library App: an example from Chongqing University. Library Hi Tech, v. 33, n. 3, p. 340-355, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1108/LHT-05-2015-0047. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/LHT-05-2015-0047
ZHANG, Chen. Cloud data resources and library subject information services. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, v. 9, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.2478/amns-2024-1007
ZHAO, Yang; DENG, Shengli; GAO, Ting; ZHOU, Ruoxin. Research on user needs for mobile information services in Chinese university libraries: comparison between existing user and potential users. The Electronic Library, v. 34, n. 4, p. 617-635, 2016.Disponível em: https://doi.org/10.1108/EL-12-2014-0222. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/EL-12-2014-0222
ZHOU, Lei; YANG, Yanni. Investigating gamification services of university libraries in China. Digital Library Perspectives, v. 39, n. 3, p. 326-337, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1108/DLP-02-2023-0019. Acesso em: 21 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1108/DLP-02-2023-0019
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Murilo Mauro Silveira

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
El autor debe garantizar:
que existe un consenso total de todos los coautores para aprobar la versión final del documento y su presentación para su publicación.
que su trabajo es original, y si se han utilizado el trabajo y / o las palabras de otras personas, estos se han reconocido correctamente.
El plagio en todas sus formas constituye un comportamiento editorial poco ético y es inaceptable. Encontros Bibli se reserva el derecho de utilizar software o cualquier otro método para detectar plagio.
Todas las presentaciones recibidas para su evaluación en la revista Encontros Bibli: revista electrónica de biblioteconomía y ciencias de la información pasan por la identificación del plagio y el auto-plagio. El plagio identificado en los manuscritos durante el proceso de evaluación dará como resultado la presentación de la presentación. En el caso de identificación de plagio en un manuscrito publicado en la revista, el Editor en Jefe llevará a cabo una investigación preliminar y, si es necesario, la retractará.
Esta revista, siguiendo las recomendaciones del movimiento de Acceso Abierto, proporciona su contenido en Acceso Abierto Completo. Por lo tanto, los autores conservan todos sus derechos, permitiendo a Encontros Bibli publicar sus artículos y ponerlos a disposición de toda la comunidad.
Los contenidos de Encontros Bibli están licenciados bajo Licencia Creative Commons 4.0.

Cualquier usuario tiene derecho a:
- Compartir: copiar, descargar, imprimir o redistribuir material en cualquier medio o formato
- Adaptar: mezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso comercial.
De acuerdo con los siguientes términos:
- Atribución: debe otorgar el crédito apropiado, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Debe hacerlo bajo cualquier circunstancia razonable, pero de ninguna manera sugeriría que el licenciante lo respalde a usted o su uso.
- Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.

















