The role of French didactic books of the nineteenth century in the construction of dogmatic-instrumental conception of the Physics Education

Authors

  • Marco Antonio Barbosa Braga CEFET - Rio de Janeiro
  • Andreia Guerra CEFET - Rio de Janeiro
  • José Claudio Reis Colégio Pedro II - Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n3p507

Abstract

This article deals with an inquiry on philosophical beddings of the Physics Education. From a research on French didactic books of the nineteenth century and the context of its publication it is looked to trace a vision of the ideas that had guided its authors and the construction of a model of scientific education that we will call dogmatic-instrumental view. These ideas had influenced the Brazilian scientific education.

Author Biographies

Marco Antonio Barbosa Braga, CEFET - Rio de Janeiro

Graduação em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985), mestrado em Educação pela PUC-RJ (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela COPPE -Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Andreia Guerra, CEFET - Rio de Janeiro

Graduação em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Difusão de Ciência e Tecnologia na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993) e doutorado em História e Filosofia da Ciência na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

José Claudio Reis, Colégio Pedro II - Rio de Janeiro

Graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002).

Published

2009-01-08

How to Cite

Braga, M. A. B., Guerra, A., & Reis, J. C. (2009). The role of French didactic books of the nineteenth century in the construction of dogmatic-instrumental conception of the Physics Education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 25(3), 507–522. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n3p507

Issue

Section

Artigos