Inquiry-based laboratory and History of Science: a report about an activity using Oersted’s experiment

Authors

  • José Antonio Ferreira Pinto Universidade Estadual da Paraíba
  • Ana Paula Bispo Silva Universidade Estadual da Paraíba
  • Éwerton Jéferson Barbosa Ferreira Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p176

Abstract

This work presents an example of how to explore an historical experiment as a problem to be investigated in an inquiry-based laboratory model. The elaborated and executed purpose is one of the possibilities to insert History of Science in Science classroom. The inquiry-based experimental activity, the texts with historical approach based on modern historiography of science and teacher’s pedagogical knowledge allowed the development of argumentative skills and the comprehension of electromagnetism concepts. This study was developed with 3rd grade high school students from a public school of State of Paraiba. 

 

Author Biographies

José Antonio Ferreira Pinto, Universidade Estadual da Paraíba

Possui Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela UEPB, graduação em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual da Paraíba (2009). Atualmente é professor da Educação Básica e professor substituto da Universidade Estadual da Paraíba.

Ana Paula Bispo Silva, Universidade Estadual da Paraíba

É graduada em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1996), com mestrado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Ciências (2006), com ênfase em História da Física e Matemática. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Paraíba.

Éwerton Jéferson Barbosa Ferreira, Universidade Estadual da Paraíba

Possui curso técnico-profissionalizante pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba(2015).

Published

2017-05-05

How to Cite

Pinto, J. A. F., Silva, A. P. B., & Ferreira, Éwerton J. B. (2017). Inquiry-based laboratory and History of Science: a report about an activity using Oersted’s experiment. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(1), 176–196. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p176

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)