Insertion of Contemporary and Modern Physics in classroom: a teaching learning sequence on radioactivity

Authors

  • Carlos Alexandre dos Santos Batista Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maxwell Roger da Purificação Siqueira Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p880

Abstract

After more than two decades of justifications on the insertion of Modern and Contemporary Physics in the high school Education, the current challenge regards to how this content can be inserted in the classroom in an interesting and innovative way. Recent research reveals that despite a significant accumulation of recent academic research, whose purpose is to assist teachers pedagogically, few are grounded and proposed theoretically seeking to investigate how this integration happens. In this sense, we present a teaching-learning sequence on the topic of radioactivity, forged in the theoretical and methodological assumptions of Design-Based Research and a Teaching-Learning Sequence that, when implemented in public schools in the south of Bahia, produced the relevant knowledge to be shared with the community on teaching physics. Forged in our assumptions, the proposal allows teachers and researchers to understand questions about how, when and why, in fact, the inclusion of Modern and Contemporary Physics can occur in a non-traditional way. Therefore, the importance of this proposal is revealed to the high school of physics as it translates its ability to transform the theoretical demands on the curriculum and methodological innovation in the practical interventions in the classroom. We add that the availability of the necessary sources to find lesson plans, quizzes, texts, videos of teaching-learning sequence, shows the contribution of this work for teachers and researchers, in particular, to improve the scientific learning of students in the Basic Education.

Author Biographies

Carlos Alexandre dos Santos Batista, Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física (2011) e Mestre (2015) em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Atualmente é Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina e vem pesquisando sobre aspectos históricos e filosóficos da Solução de Problemas Conceituais na Histórica da Física e suas potencialidade para a abordagem de Resolução de Problemas no Ensino de Física.

Maxwell Roger da Purificação Siqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), mestrado em ensino de Ciências, com ênfase em ensino de Física pela Universidade de São Paulo (2006) e doutorado em Educação (ensino de Física e Matemática) pela Faculdade de Educação da USP (2012). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz, atuando na graduação e na pós-graduação. Foi coordenador geral de estágios da UESC, coordenador do subprojeto do PIBID de Física e atualmente está na coordenação de Gestão do PIBID/UESC. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (2013-2015). Desenvolve pesquisas voltadas à formação de professores de Ciências, com ênfase em processos de inovações curriculares com a inserção da Física Moderna e Contemporânea na educação básica, a partir do desenvolvimento de sequências didáticas, e também com a Situação de Estudo. Tem experiência também com a divulgação científica com projeto itinerante.

Published

2017-12-08

How to Cite

Batista, C. A. dos S., & Siqueira, M. R. da P. (2017). Insertion of Contemporary and Modern Physics in classroom: a teaching learning sequence on radioactivity. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(3), 880–902. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p880

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas