A proposal for the evaluation of the development of the physics teachers’ pedagogical content knowledge about the Nature of Science theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p389

Abstract

The pedagogical content knowledge (PCK) known as the specific knowledge of the teacher, it is a knowledge who differentiated him from a specialist in his area. It becomes as a result of teaching experiences of topics or contents of your discipline. The PCK has been used as a research model of teachers' thinking and as a subsidy for the construction of initial and continuing training curriculum. This work proposes a model for the evaluation of the development of the pedagogical content knowledge, referring to the Nature of Science theme, in the initial formation of Physics teachers (PCK/NOS). In our model, we desire to incorporate the criticisms recurring to the previous proposals of PCK models, for example, the exclusion of non-cognitive factors and the lack of relations between the knowledge that gives forms to the PCK. It emerges as a tool for analyzing and understanding the knowledge, difficulties and beliefs surrounding the future teacher of Science/Physics during the process of creation, application and evaluation of didactic strategies aimed at the teaching of meta-scientific contents. At the finally, we desire with the our proposition to assess of the development of the PCK/NOS, but we do not propose a final and definitive answer to the question of how to teach meta-scientific content; so we desire to understand the knowledge, difficulties and dilemmas that surround future physics teachers who are proposing to this task and how they contribute to the development of the PCK/NOS.

Author Biographies

Boniek Venceslau da Cruz Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutor (2018) e Mestre (2010) em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Licenciado em Física (2005) pela mesma instituição. Foi professor de Física do Ensino Médio, no período de junho de 2003 à março de 2010, no estado do Rio Grande do Norte. Atualmente, na graduação, é professor do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí, ministrando disciplinas do curso básico de Física e a disciplina de História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. Na pós-graduação, é professor e orientador no Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física (MNPEF), polo da UFPI. Exerceu o cargo de coordenador de curso (2012-2013). Pela mesma instituição, colaborou na Licenciatura em Física, modalidade Ead (2010-2012), coordenando disciplinas da área de ensino de Física. Foi coordenador do Pibid-Ciências da Natureza (Agosto de 2012 até Julho de 2015). Pesquisa sobre os seguintes temas: Ensino de Ciências/Física, Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK), Filosofia da Ciência (principalmente Ludwig Fleck e Thomas Kuhn). Interesse, em especial, no ensino e aprendizagem de temas relacionados aos campos da História e Filosofia da Ciência na sala de aula (Educação Básica e Ensino Superior).

André Ferrer P. Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharel e Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo (1990), Mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Física) pela Universidade de São Paulo (1998) e Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2004). Realizou estágio pós-doutoral na University of Leeds, no Reino Unido (Out/2013-Set/2014). Atualmente é professor Associado IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É membro da Comissão de Área de Pesquisa em Ensino de Física da Sociedade Brasileira de Física (SBF). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, pesquisando principalmente nos seguintes setores: ensino de ciências, ensino de física, filosofia e sociologia da ciência no ensino de ciências. Atuou, entre jan/2010 e jul/2013, como Coordenador Institucional do Programa PIBID na UFRN e, no biênio 2016-2017, como vice-coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED/UFRN).

Published

2018-09-14

How to Cite

Silva, B. V. da C., & Martins, A. F. P. (2018). A proposal for the evaluation of the development of the physics teachers’ pedagogical content knowledge about the Nature of Science theme. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(2), 389–413. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p389

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência