The introduction of themes in physics classes: use of previous concepts in the models of conceptual change and conceptual profile

Authors

  • Iankie Gabriel Milani Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná
  • Luiz Henrique Martins Arthury Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Campus Jaraguá do Sul https://orcid.org/0000-0003-2666-9733

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p414

Abstract

In order to contribute to the discussions related to constructivism in Science Teaching, we present and discuss the results of a research that aimed to analyze possible relationships between the ways in which physics teachers use the students' previous conceptions during the introduction of themes, and the learning objectives proposed by these teachers, focusing on the models of conceptual change and conceptual profile. Through an interview, we evaluated the responses of four teachers, where we raised their perceptions regarding the conceptual objectives of teaching Physics, concluding that these teachers have an affinity as the conceptual profile concept.

Author Biographies

Iankie Gabriel Milani, Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciado em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Jaraguá do Sul (IFSC-JAR). Realizou estágio nos laboratórios didáticos de Física e monitoria de Física na mesma instituição. Participou de projetos de extensão voltados ao Ensino de Física e Astronomia, e direcionado à capacitação de professores e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID).

Luiz Henrique Martins Arthury, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Campus Jaraguá do Sul

É formado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, com mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela mesma instituição, com trabalhos sobre visões epistemológicas na astrofísica e cosmologia. É professor do Instituto Federal de Santa Catarina, Campus Jaraguá do Sul, tendo experiência na área de Ensino de Física, com ênfase em História e Filosofia da Ciência e Física Moderna. Possui interesse e trabalhos de pesquisa sobre o desenvolvimento da ciência, seus modos de produção de conhecimento e seu ensino.

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Published

2019-08-28

How to Cite

Milani, I. G., & Arthury, L. H. M. (2019). The introduction of themes in physics classes: use of previous concepts in the models of conceptual change and conceptual profile. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(2), 414–430. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p414

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física