The perceptions of teachers about use of modellus software in a modeling experience
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p567Abstract
This qualitative research aims to present the results obtained in relation to the use of a computational modeling with the Modellus software in a continuing education course for Basic Education teachers. The course involved twelve teachers with formation in Physics, Mathematics and Exact Sciences, and a part of the training was intended for the development of computational modeling activities involving kinematic situations, in particular Linear Motion (LM). The theoretical foundation is based on computational modeling under the light of a scientific teaching, in which it aims to approximate the way that science is done with the classroom. The results presented in this paper point out generally, that modeling can be a way of potentialize student learning. In summary, three relevant results have emerged. In the continuing education course, it was observed that the sharing of experiences of teachers who developed activities with technological resources in the classroom contributed with teachers who had not yet used them to feel more confident and safe, encouraged others to work in their classrooms activities with technological resources, as well as the development of joint work with their peers during the training. Two teachers developed the Modellus activities in their classrooms, and they pointed out motivation, visualization, multiple representations and approximations of physics with mathematics as the main differences compared to the traditional way they teach. Finally, it is worth mentioning the technical difficulties faced by teachers: lack of computers, difficulty to reserve the computer lab, old computers and slow internet.
References
ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A.; MOREIRA, A. M. Physics students’ performance using computational modelling activities to improve kinematics graphs interpretation. Computers and Education, v. 50, n. 4, p. 1128-1140, 2008.
ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A.; MOREIRA, A. M. Modelos computacionais no ensino-aprendizagem de física: um referencial de trabalho. Porto Alegre: Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 341-366, 2012.
BONA, B. O. Análise de softwares educativos para o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, v. 4, n. 1, p. 35-55, 2009.
BORBA, M. C.; Villarreal, E. M. Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking. United States of America: Springer, 2004.
BRANDÃO, R. V.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. A modelagem científica de fenômenos físicos e o ensino de Física. Física na Escola, São Paulo, v. 9, n. 1, 2008.
COLL, C; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico ás práticas de uso. In: COLL, C.; MONEREIO, C. (Orgs.). Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Tradução: Naila Freitas. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DAMASCENO, H. L. Os tablets chegaram: as tecnologias móveis nas escolas de Salvador/Bahia. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
FAZENDA, C. A.; TAVARES, D. E.; GODOY, H. P. Interdisciplinaridade na pesquisa científica. Brasil: Papirus, 2015.
MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. Possibilidades e limitações das simulações computacionais no Ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, 2002.
MERVIS, J. Transformation is possible if a university really cares. Science, v. 340, p. 292-296, 2013.
MOREIRA, M. A. Modelos científicos, modelos mentais, modelagem computacional e modelagem matemática: aspectos epistemológicos e implicações para o ensino. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 1-20, 2014.
NEIDE, I. G.; QUARTIERI, M. T. Recursos tecnológicos nos processos de ensino e de aprendizagem da Matemática e da Física. In: DULLIUS, M. M.; QUARTIERI, M. T. (Orgs.). Aproximando a Matemática e a Física por meio de Recursos Tecnológicos: Ensino Médio. Lajeado: Univates, 2016. cap.1, p. 9-14.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. 1992. Repositório da Universidade de Lisboa. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10451/4758>. Acesso em: 13 out. 2015.
PIETROCOLA, M. Construção e Realidade: O Realismo Científico de Mário Bunge e o Ensino de Ciências através de Modelos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 213-227, 1999.
RESNICK, M. Mother's Day, Warrior Cats, and Digital Fluency: Stories from the Scratch Online Community. In: THE CONSTRUCTIONISM 2012 CONFERENCE: THEORY, PRACTICE AND IMPACT, 2012, Greece. Proceedings...
SANTOS, A. B. A Física no Ensino Médio: motivação e cidadania (Relatos de Experiência). Em Extensão, v. 8, n. 1, p. 60-71, 2009. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20381/10851>.
SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência e Educação, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.
TEODORO, V. D. From formulae to conceptual experiments: interactive modelling in the physical sciences and in mathematics. In: INTERNATIONAL COLOS CONFERENCE NEW NETWORK-BASED MEDIA IN EDUCATION, 1998, Maribor, Slovenia. p. 13-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >