Pedagogical content knowledge about the Nature of Science in the Undergraduate Physics Education Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p735

Abstract

The Pedagogical Content Knowledge (PCK) is a knowledge developed during the teacher training phase and the practice of the profession, characterizing itself as an own knowledge of the teacher. We understand that PCK can be a useful tool for understanding how teachers develop didactic strategies for discussing aspects of the Nature of Science (NOS) in the classroom. In our qualitative research, we investigate how 9 (nine) future physics teachers, students of a Brazilian public university mobilize their PCK for teaching aspects of the Nature of Science (PCK/NOS). Due to the tacit nature of the PCK, we used various forms of data collection, such as questionnaires, interviews and reflection diaries of the participant. The results show some elements that facilitated or made difficult the mobilization of PCK/NOS of the investigated group. For example, the complexity and the novelty of these themes in the training courses of physics teachers was a factor that made it difficult to produce didactic strategies for the teaching of NOS aspects, causing fears in future teachers, especially in refers to their own images before the students of basic education when they receive these new proposals. Linked to this, the lack of knowledge of the context, that is, the working locus of the teachers, since the group investigated did not present didactic experiences in the classroom itself, made it difficult to mobilize knowledge of didactic strategies for teaching aspects of NOS and the PCK/NOS. Based on the analyzes in this research, although the future teachers investigated are still in the phase of maturation of their PCK/NOS, we suggest that the initial training courses investigate how teachers in training mobilize the knowledge necessary for the teaching of metascientific contents and, consequently, their PCK/NOS. One suggestion, emerging from our research, would be the insertion of more cooperative and reflexive practices in the training of these teachers.

Author Biographies

Boniek Venceslau da Cruz Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutor (2018) e Mestre (2010) em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Licenciado em Física (2005) pela mesma instituição. Foi professor de Física do Ensino Médio, no período de junho de 2003 à março de 2010, no estado do Rio Grande do Norte. Atualmente, na graduação, é professor do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí, ministrando disciplinas do curso básico de Física e a disciplina de História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. Na pós-graduação, é professor e orientador no Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física (MNPEF). Exerceu o cargo de coordenador de curso (2012-2013). Pela mesma instituição, colaborou na Licenciatura em Física, modalidade Ead (2010-2012), coordenando disciplinas da área de ensino de Física. É docente orientador da área de Ciências da Natureza no programa Residência Pedagógica da UFPI. Foi coordenador do Pibid-Ciências da Natureza (agosto de 2012 até julho de 2015 ). Pesquisa sobre os seguintes temas: Ensino de Ciências/Física e Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK). Tem interesse, em especial, no ensino e aprendizagem de temas relacionados aos campos da História, Filosofia e Natureza da Ciência na sala de aula (Educação Básica e Ensino Superior). É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Ciência e Cultura do Piauí.

André Ferrer P. Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharel e Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo (1990), Mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Física) pela Universidade de São Paulo (1998) e Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2004). Realizou estágio pós-doutoral na University of Leeds, no Reino Unido (out/2013-set/2014). Atualmente, é professor Associado IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É membro da Comissão de Área de Pesquisa em Ensino de Física da Sociedade Brasileira de Física (SBF) e da Comissão de Ética da UFRN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, pesquisando principalmente nos seguintes setores: ensino de ciências, ensino de física, filosofia e sociologia da ciência no ensino de ciências. Atuou, entre jan/2010 e jul/2013, como Coordenador Institucional do Programa PIBID na UFRN e, no biênio 2016-2017, como vice-coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED/UFRN). Interessa-se, particularmente, pelo conceito de tempo.

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Published

2019-12-05

How to Cite

Silva, B. V. da C., & Martins, A. F. P. (2019). Pedagogical content knowledge about the Nature of Science in the Undergraduate Physics Education Course. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(3), 735–768. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p735

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência