Accelerators and particle detectors in high school: a sequence of teaching-learning

Authors

  • Yasmin Alves dos Reis Silva Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA
  • Larruana Montanha Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA
  • Maxwell Roger da Purificação Siqueira Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p751

Abstract

This article presents a proposal for a teaching and learning sequence on Accelerators and Particle Detectors (ADP), based on the discussion on the insertion of Modern and Contemporary Physics (MCP) topics in basic education. The proposal used the theoretical-methodological reference of Teaching Learning Sequences (TLS) supported by Design Based Research (DBR), which aims to build the sequence from a cyclic process that develops, applies and reconstructs sequences based on specific topics. After construction, the sequence was implemented in a federal public High School, in grade 12 classes. The information collected was analyzed considering the phases of the didactic structure (design protoprinciple) proposed in the referential of construction of this type of sequence, allowing it to be evaluated and redesigned it for a new implementation. In this analysis it was possible to find learning gaps and the need for systematization of knowledge, on the other hand appropriation of scientific knowledge by students, which is an indicator of the potentiality of the sequence.

Author Biographies

Yasmin Alves dos Reis Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA

Licenciada em Física (2014) e Mestre (2017) em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Realiza pesquisas com a temática da Física Moderna e Contemporânea. Atualmente é  professora de Física no ensino médio na rede particular.

Larruana Montanha, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA

Licenciada em Física (2017) pela Universidade  Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Realiza estudos e pesquisas em Educação em Ciências: Metodologia e Ensino de Ciências e Física; Ensino de Física Moderna Contemporânea (FMC) na Educação básica.

Maxwell Roger da Purificação Siqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), Mestre em ensino de Ciências, com ênfase em ensino de Física pela Universidade de São Paulo (2006) e Doutor em Educação (ensino de Física e Matemática) pela Faculdade de Educação da USP (2012). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), atuando na graduação e na pós-graduação. Foi coordenador geral de estágios da UESC, coordenador do subprojeto do PIBID de Física e atualmente está na coordenação de Gestão do PIBID/UESC. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (2013-2015). Desenvolve pesquisas voltadas à formação de professores de Ciências, com ênfase em processos de inovações curriculares com a inserção da Física Moderna e Contemporânea na educação básica, a partir do desenvolvimento de sequências didáticas, e também com a Situação de Estudo.

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Published

2020-08-12

How to Cite

dos Reis Silva, Y. A., Montanha, L., & Siqueira, M. R. da P. (2020). Accelerators and particle detectors in high school: a sequence of teaching-learning. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 751–781. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p751

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas